Jag är nog långt ifrån ensam att ha irriterat mig på att behöva använda en speciell adapterkabel för att ladda Zero med Charge Tank. Zero är en amerikansk elmotorcykel och därför används en typ1-anslutning medan vi i Europa använder typ2. Ett annat irritationsmoment som jag vet att flera än jag försökt lösa är att få möjlighet att även ladda med den inbyggda laddaren samtidigt med Charge Tanken. Jag försökte mig till och med på att bygga en egen adapterkabel för detta, men fick den aldrig att fungera. Men det fick Andreas. Här är hans egna ord om hur det gick till:

Tänk om det gick att enkelt kombinera kapaciteten hos standardladdaren hos Zero S, SR, DS och DSR med en Charge Tank? Det går, dessutom blir din Zero mer kompatibel med den europeiska standardkontakten, Type2.

Zero DSR 7,4 kW Type2 mod för Charge Tank

Redan dagen efter en Zero DSR med Charge Tank införskaffades beställdes ett uppgraderingskit från Metron i Slovenien. Ett kit som inte bara uppgraderar DSR:ens Charge Tank-kontakt från Typ1 till Typ2. Den adderar dessutom den inbyggda standardladdarens 1,4 kW med Charge Tankens 6 kW till en total laddeffekt på upp till 7,4 kW. Två flugor i en smäll.

Genom att använda chargetanken och ombordladdaren samtidigt nås en laddhastighet på hela 7,4 kW. Det innebär att Andreas kan ladda tomt till fullt på under två timmar.

Genom att använda chargetanken och ombordladdaren samtidigt nås en laddhastighet på hela 7,4 kW. Det innebär att Andreas kan ladda tomt till fullt på 1 timme och 45 minuter.

 

Laddkittet anländer…

Efter en vecka landade kittet och konverteringen kunde börja. En snabb koll i den mycket utförliga manualen med bra text och bilder gick hela konverteringen ut på att flytta typ1-kontakten bakom Charge Tanken, montera en typ2-kontakt i dess ställe och sedan plugga i kittets typ1-hona i Charge Tankens. Sedan flytta standardladdarens kontakt och koppla i kittets kabel i denna. Såg jätteenkelt ut.

Metrons konverteringskit till Zero DSR.

Metrons konverteringskit till Zero DSR.

 

Monteringen

Här har chargetankens typ1-anslutning flyttats till bakom chargetanken och där tar Metron-kitets kablage vid.

Här har chargetankens typ1-anslutning flyttats till bakom chargetanken och där tar Metron-kitets kablage vid.

 

Chargetankens typ1-anslutning ersätts med Metron-kitets kablage med en typ2-anslutning som gör det enklare att ladda direkt med våra svenska laddstolpar och laddboxar.

Chargetankens typ1-anslutning ersätts med Metron-kitets kablage med en typ2-anslutning som gör det enklare att ladda direkt med våra svenska laddstolpar och laddboxar.

 

– Jag valde att göra standardladdarens kontakt tillgänglig så jag fortfarande kan ladda med standardkabeln, om jag någon gång skulle behöva, förklarar Andreas Stepan.

– Jag valde att göra standardladdarens kontakt tillgänglig så jag fortfarande kan ladda med standardkabeln, om jag någon gång skulle behöva, förklarar Andreas Stepan.

När allt var monterat var det dags att testa. Hemma har vi en laddbox monterad och en 11 kW (3-fas 16A)-kabel på 10 meter monterad. Den räcker till hela parkeringsytan vi har både ute och och i garaget. Jättesmidigt att slippa ta fram laddkablarna ur bilarna varje gång.

Det fungerar inte!

För att Charge Tanken ska aktiveras och ta laddning måste tändningen vara påslagen. Men när jag hade satt i min 10 m laddkabel hände ingenting.

Snabbt testade jag den korta 22 kW typ2-kabel som beställdes samtidigt. Då startade laddningen direkt. Mycket märkligt. Efter att ha testat alla kablar och portabla laddare som fanns tillgängliga kunde jag se en trend. Laddare och kablar avsedda för 11 kW (3-fas 16A) fungerade inte. Medan laddare och kablar avsedda för 22 kW (3-fas 32A) fungerade perfekt.

Det här satte lite käppar i hjulet. Dels försvann smidigheten att kunna använda hemmaladdarens 10 m-kabel. Men kanske ännu värre, den portabla 11 kW-laddaren gick inte att använda.

Motstånd som signalerar

Efter att ha letat på forum fick jag lära mej att olika kablar har ett motstånd monterat mellan 2 pinnar i kontakten. Dessa motstånd är olika beroende på hur mycket effekt kabeln klarar av. Det var bra info, men det löste inte mitt problem. Ytterligare efterforskningar pekade på att eventuellt kunde problemet kringgås med en modifiering av den korta 22 kW-kabeln.

Lösningen att såga?

Om änden som stoppas i laddstolpen kapas 12 mm, så går kabeln att använda som en förlängning. Då kan den korta kabeln sättas i den portabla 11 kW-laddaren och Charge Tanken aktiverades. Det samma gäller för alla kablar som ej är exakt 22 kW (32 A). Magi!

Genom att kapa bort 12 mm av typ2-hankontakten når kontaktstiften varandra, enligt Gordon Strömfelt. Bildkälla: Bloggen Blixtgordon

Genom att kapa bort 12 mm av kontakten når kontaktstiften varandra, enligt Gordon Strömfelt. Bildkälla: Bloggen Blixtgordon

Efter en mailväxling med Metron så bekräftades att bara 22 kW-kablar har rätt motstånd och att det inte gick att modifiera konverteringskitet. Det är Zeros Charge Tank som sätter begränsningarna.

Men de erbjöd sej att göra en specialvariant av den mobila 11 kW-laddaren PC05 så den direkt fungerar med Charge Tanken. De har även uppdaterat texten till produkten så att det klart framgår att 22 kW-kabel krävs. Min upplevelse är att Metron är mycket villiga att hjälpa sina kunder långt över vad som kan förväntas av en leverantör.

Nu efter 6 veckor och 450 mil med modden monterad infinner sej nästan en känsla av odödlighet. Min Zero kan ta mej på 15 mil kurviga vägar, stanna för en glass eller korv i närmaste by. Strax efter magen blivit mättad är även min Zero mätt och vi har 15 nya mil att spendera tillsammans. Vid laddning på en 22 kW-stolpe laddas ca 10 % per 10 minuter. Med enbart standardladdaren är den siffran 10 % på 60 minuter.

Andreas kan nu ladda 10 % på 10 minuter!

Nu efter 6 veckor och 450 mil med modden monterad infinner sej nästan en känsla av odödlighet. Min Zero kan ta mej på 15 mil kurviga vägar, stanna för en glass eller korv i närmaste by. Strax efter magen blivit mättad är även min Zero mätt och vi har 15 nya mil att spendera tillsammans. Vid laddning på en 22 kW-stolpe laddas ca 10 % per 10 minuter. Med enbart standardladdaren är den siffran 10 % på 60 minuter.

Kan jag rekommendera konverteringskitet?

Om du ofta är ute på längre turer och vill ha kortast möjliga laddtid, så är konverteringskitet perfekt då båda laddarna samverkar. Laddar du hemma kan du ställa ner laddboxen till 6 A och ladda med 1,3 kW på 2 faser vilket halverar laddtiden. Perfekt om du har solpaneler hemma och vill ladda med din överproduktion.

Jag är inte associerad med Metron och har betalat fullt pris för mitt konverteringskit. Men om du vill köpa konverteringskitet, kablar eller annat till din Zero från Metron erbjuds alla läsare av elhojsbloggen 10 % rabatt året ut om du använder cupon code “elhojsbloggen22” vid utcheckning.

Här hittar du Metron shop

 


Om mig:

Andreas Stepan, återfallsknutte efter att barnen blivit så stora att de kan åka med. 

Sara och Andreas Stepan, återfallsknuttar efter att barnen blivit så stora att de kan åka med.

Med två elbilar, solpaneler och alla andra verktyg och fordon på el, kändes det naturligt att titta på elhoj förra året. På blocket sålde Petter en orange Zero DS. Vi skulle bara titta… Ett år senare har Electra rullat 1 000 mil och då kom en svart Zero DSR med Charge Tank ut på nätet. Rulle har nu rullat drygt 450 mil på 6 veckor och har möjliggjort för hela familjen att köra/åka hoj samtidigt. Det är verkligen en fantastisk känsla efter 12 års uppehåll, berättar Andreas Stepan, här tillsammans med hustrun Sara, på varsin Zero.