Japp, ur den gamla Zero SR uppstår en helt ny modell som egentligen bara har namnet gemensamt med den gamla. Tycker du att du har sett den förut? Japp, visst är det en Zero SR/F, fast ändå inte helt fullt ut. Och prislappen påminner snarare om en SR från förr.

Bildmaterialet i denna artikel kommer från och tillhör Zero Motorcycles

Zero SR 2022 burnar

2022 års elmotorcyklar från Zero har redan börjat leta sig ut. Det började egentligen med nya modellen FXE som släpptes i juli 2021 och som vi tidigare berättat om. Sedan kom FX, S, DS och DSR i lite nya färger och med en ny färgskärm utan någon formell lansering.

Färgskärmen är dessutom direkt utbytbar mot den tidigare, så om inget annat sitter i vägen går det även att byta ut den monokroma Zero-skärmen mot denna nya färgskärm även på äldre modeller.

Och de nya färgerna känns kanske också igen? FX 2022 Dune blir sandfärgad som 2020 års modell, fast med lite ny grafik och en något kallare nyans, DSR återfår sin svarta skönhet fast med mer koppar- än guldfärgade inslag medan S och DS, som till 2022 bara finns i 11 kW-utförande, blir grå respektive beige.

Klicka på bilderna för att förstora:

De största nyheterna handlar dock vare sig om färg eller namn, utan om batteriteknik och uppgraderbara möjligheter och funktioner. Så låt oss börja med batterierna.

Större och uppgraderingsbara batterier

2022 års modeller av Zero SR/F, SR/S och SR får uppgraderingsbara batterier med kapacitet på upp till 17,3 kWh, och dessa kan i sin tur kompletteras med en Powertank, alltså ett extra batteripack på cirka 3,7 kWh, och på så sätt nå en batterikapacitet på upp till 21 kWh.

Enligt Zero ska detta ge räckvidder på upp till 365 km i stadstrafik och 182 km på motorväg. Jämfört med dagens 14,4 kWh batterier som (för min del) räcker till 15-18 mil på vanliga vägar i lagliga hastigheter skulle det innebära räckvidder på mellan 22 och 26 mil.

Den utökade kapaciteten nås dessutom inom samma format och vikten har snarare minskat något tack vare ny batteriteknik och förbättrad kylning. Men hela denna kapacitet är inte tillgänglig från början och batterierna kallas därför för 14,4+ kWh och 15,6+ kWh, där + avser möjlighet att uppgradera batterikapaciteten.

ZF14.4+

Cypher III+ med möjlighet att uppgradera även tidigare modeller!

När Zero lanserade SR/F var det inte bara en helt ny elmotorcykel, även mjukvaran, operativsystem och elektronikstyrning var ett helt nytt system kallat Cypher III med en mängd nya möjligheter och funktioner.

Nu kommer en uppgraderad och ytterligare förbättrad version kallad Cypher III+ med nya möjligheter att addera funktioner och möjligheter i efterhand som till exempel navigering, utökad batterikapacitet, förhöjd laddkapacitet och förbättrad körprestanda.

De extra möjligheter som man kan addera med Cypher III+ hanteras med hjälp av Zero-appen och kan även köpas i en speciell Cypher-store online. Uppgraderingarna omfattar även tidigare modeller med Cypher III, det vill säga Zero SR/F och SR/S. Exakt hur det ska fungera och vilka funktioner som blir tillgängliga även för de tidigare modellerna återstår förstås att se.

För att kunna uppgradera batterikapacitet krävs det nya batteriet, men annat som ökad prestanda, steg för steg-navigering i displayen och nya individuella körprogram kan mycket väl även bli tillgängliga i befintliga modeller också.

Cypher III+

SR/S ZF14.4+ Standard och ZF15.6+ Premium

Zero SR/S behåller i stort sett samma utföranden som tidigare, men både Standard och Premium-versionen utrustas med Cypher III+ och det nya utökningsbara batteriet, fast med lite olika kapacitet.

I Standard-version har batteriet samma tillgängliga kapacitet som tidigare – 14,4 kWh, men kan utökas via Cypher III+ upp till 20 % och få en kapacitet på upp till 17,3 kWh.

Premium-versionen har större tillgänglig kapacitet från början – 15,6 kWh, och kan utökas med upp till 10 % till 17,3 kWh.

Både Standard och Premium kan förstås även utökas fysiskt med en Powertank på 3,7 kWh vilket sammantaget ger upp till 21 kWh kapacitet, eller en 6 kW Chargetank och få upp till 12 kW laddkapacitet. Denna laddkapacitet ska dessutom gå att uppgradera ytterligare för att nå laddtider på under timmen. Det handlar då om de interna 3 kW laddarna som ska kunna göras 10 % snabbare och nå 3,3 kW.

Färger för året blir Cerulean Silver Metallic och Aileron Black.

SR/S 2022 grå
SR/S 2022 blå

SR/F ZF15.6+ Premium blir standard

Zero SR/F kommer i 2022 års modell enbart att finnas i Premium-version med 2 x 3 kW laddkapacitet, värmehandtag och ett batteripack på 15.6+ kWh som kan uppgraderas via Cypher III+ till 17,3 kWh.

Tankförvaringsfacket i SR/F kan också utökas fysiskt med en Powertank på 3,7 kWh vilket sammantaget ger upp till 21 kWh kapacitet, eller en 6 kW Chargetank för upp till 12 kW laddkapacitet. En laddkapacitet som ska gå att uppgradera ytterligare för att nå laddtider på under timmen.

SR/F:ens färger för året blir Red och Asphalt Silver Metallic.

SR/F 2022 röd
SR/F 2022 grå

Nya SR – en bantad SR/F Standard?

Nya SR bygger på samma plattform som SR/F och SR/S, har samma högpresterande 75-10-motor och samma batteri som SR/S Standard – ZF14.4+. SR har även fått Cypher III+ med allt vad det innebär i form av möjliga uppgraderingar av räckvidd, prestanda och nya funktioner, men jämfört med en SR/F Standard har den även tappat en del kapacitet.

Motorn levererar 74 hästar eller 55 kW och 166 Nm vilket är ett snäpp uppåt jämfört med tidigare SR, men knappast i klass med SR/F:ens 110 hästar, 82 kW och 190 Nm. Även topphastigheten är ungefär som med tidigare SR – 167 km/h.

Med tanke på att motorns kontinuerliga prestanda är densamma som för SR/F är det främst fråga om en elektronisk strypning som sannolikt kan låsas upp med hjälp av Cypher III+-uppgraderingar.

En annan fysisk skillnad är systemet för traction control med antispinn, antisladd och kurv-ABS. Där SR/F och SR/S använder Bosch:s Advanced MSC använder SR det lite enklare Straight Line MSC.

Med en (uppgraderbar) laddkapacitet på 3 kW är därför nya SR inte en SR/F utan snarare en rejält moderniserad SR som delar många komponenter med SR/F men har en prislapp mer i linje med vad tidigare generationens SR kostat.

Zero SR 2022

Betala för att uppgradera

Kostar gör istället uppgraderingarna – 195 USD för navigation i färgskärmen, 10 % snabbare laddning eller det nya parkeringsläget som gör det möjligt att backa långsamt med motorns hjälp.

Å andra sidan har Zero verkligen vinnlagt sig om att omfatta även äldre modeller där det är möjligt, som denna Zero SR/F Standard från 2020 som alltså inte längre kommer att säljas som 2022 års modell.

Klicka på bilderna för att förstora:

Men möjligheterna skiljer även jämfört med nya som är bättre förberedda hårdvarumässigt som denna SR av 2022 års modell:

Vilka modeller som kan uppgraderas och med vad hittar du här:
https://www.zeromotorcycles.com/cypherstore

Mer om inbyggda begränsningar och digitala upplåsningar

Möjligheten att köpa till uppgraderingar i efterhand via programuppdateringar är något som flera tillverkare använder sig av. Bland annat har Tesla en Acceleration Boost tillgänglig i appen som kan köpas till, som på bilden här intill.

I Teslas fall har möjligheten att låsa upp inbyggda begränsningar på digital väg även inneburit att det kommit tredjepartstillverkare som kan erbjuda liknande saker till lägre pris, som exempelvis Ingenexts Ghost upgrade och Mountainpass Performances MPP Partybox.

När nu även Zero inför detta finns det förstås också en risk/möjlighet att det dyker upp liknande alternativa lösningar även för Zeros elmotorcyklar så småningom…