I veckan hämtade Johannes ut sin nya Zero FX – cross/enduro-versionen som visat sig vara en oväntat kul upplevelse även på krokiga asfaltvägar.

– Jag kan bara meddela att jag är sjukt nöjd över köpet. Suget i motorn är helt obeskrivlig, kommenterade Johannes efter första provturen.

Och det är kanske inte så konstigt med tanke på att hojen bara väger 131 kg men levererar ett vridmoment på hela 106 Nm redan från start.

En anledning till den låga vikten är att batteriet är mindre – 6,5 kWh jämfört med det batteri på 13 kWh som sitter i Zero SR och DSR. Hälften så stort batteri borde rimligtvis innebära halverad räckvidd.

Johannes var dock väl medveten om detta och kommer att använda sin Zero FX för att pendla till jobbet och främst ge sig ut på kortare utflykter och äventyr i skog och terräng. Men halverad räckvidd kan vara i underkant.

– Personligen är jag positivt överraskad av räckvidden, tog mig utan problem runt blandd stad/landsväg i ca 9 mil med 15 % kvar på mätaren, och då körde jag ganska hårt, meddelar en nöjd Johannes.

Bättre räckvidd än förväntat

Jag passade också på att beställa hem en Zero FX som demo-hoj och kan nu konstatera att räckvidden kanske inte är fullt så begränsad som jag först trodde. Visst, kör man i motorvägsfart eller fortare kommer man nog bara 5-6 mil, men FX inbjuder till långsammare körning på mindre vägar, och där kom jag hem med 25 procent kvar efter en tur på cirka 7 mil varav oväntat långa sträckor kördes på bakhjulet.

Det är lätt att köra på bakhjulet med Zero FX. Foto: Zero Motorcycles

En effekt av det mindre batteriet är nämligen att FX inte är lika framtung som SR/DSR och därför gärna lättar på framhjulet, om du vill.

Låter det spännande? Varmt välkommen in till Mickes Motor för en egen provtur. Just nu finns Zero SR, DS och FX tillgängliga för provkörning.

 

Maila mig gärna om du vill boka en tid