Som en tidig julklapp till alla crossåkare med ljudproblem dök helt plötsligt en helt ny, eldriven crossmotorcykel upp med det utmanande namnet Stark Varg. Så vad är då Varg för någonting?
Tänk dig en 110 kg tung motocross med en elmotor på upp till 80 hästar och ett 6 kWh stort och 32 kg tungt batteri som ska räcka i upp till 6 timmar och kunna laddas upp på 1-2 timmar. Lägg därtill en egen smartphone som både tjänar som instrumentpanel, tändningsnyckel och manöverpanel för inställningar av olika körprogram och effektlägen.
Enligt Stark ska man kunna bygga egna vridmomentkurvor vilket kan vara nog så värdefullt då vridmomentet uppgår till hela 938 Nm. Förutom vridmoment går det även att styra och reglera motorbroms, svänghjulseffekt och traction control.
Förutom att Stark Varg verkar vara en mycket imponerande elmotorcykel i sig verkar företaget Stark Future som ligger bakom vargen, ha tagit motorcykelvärlden med storm och genomfört en marknadsföringskampanj som inte bara slagit in dörrar utan även fått kunder att teckna sig för ett eget ex trots årslånga leveranstider.
Samtidigt med lanseringen öppnade företaget en omfattande och innehållsrik webbplats med möjlighet att konfigurera och förhandsboka för 1 000 kr i avgift. Leverans utlovas nu till 2023 och priset för en Varg börjar på 122 000 kr.
Lanseringen innefattar även mängder med information och läckra provkörningsfilmer där proffsförare visar vad som är möjligt att göra med en Varg. Som i denna lanseringsfilm:
I lanseringsfilmen ovan förklarar även en av grundarna på engelska med viss svenskklingande accent att namnet Stark Varg ”… in Swedish means strong wolf …” och visst finns det svenska kopplingar.
Bakom Stark Future står grundarna till Pierce AB som även ligger bakom företag som 24MX, Sledstore och XLMOTO – Daniel Petersen och Anton Wass. Stark Future har dock sin bas i Barcelona och telefonnumret som anges på hemsidan är också ett spanskt telefonnummer.
Kommer det en Stark Björn också?
I lanseringsfilmen ovan säger Anton Wass även att Stark Future kommer att bygga en komplett uppsättning motorcyklar, både för väg och terräng, och att anledningen till att de börjar med en motocross är att det är den mest tuffa och utmanande modellen som ska visa hur starka Stark Future är och kommer att vara i framtiden.
Det avslöjas inga ytterligare modeller, men om man får spekulera fritt kanske nästa modell är den och registrerade offroadaren Stark Ardenner följt av äventyraren Stark Älgtjur, den supervridstarka glidaren Stark Björn och så småningom även sportiga Stark Falk.
Ett annat exempel på den lyckade lanseringen och att det verkar finnas ett stort uppdämt behov av en riktigt kompetent elektrisk motocross är inte minst den svenska Facebook-gruppen Stark Varg Sweden som redan lockat 750 medlemmar och där flera redan diskuterar och jämför konfigurationer av sina förhandsbokningar som storlek på bakhjul, med eller utan stöd och fjädringsinställning.
Allt bevaras dock inte än, som till exempel batterispänning, laddmöjligheter eller möjlighet att byta batteri mellan lopp. Annat är mer specificerat som att fjädringsvägen uppges till 310 mm och vid beställning anger man sin egen vikt för att få fjädringen anpassad efter det.
Men går det att ändra efter beställning, eller modifiera mer? En enduroåkare jag träffade nyligen var mycket intresserad av en egen Stark, men sade sig i så fall vilja bygga om till endurofjädring på sitt ex. Och om detta nämns inte ett ord, än i alla fall. Men inom kort kanske vi får fler svar.
Den svenska Facebook-gruppen har precis samlat ihop fler frågor om Varg och sådant som inte besvaras ännu på Stark Futures hemsida, för att skicka till Anton Wass, som lovat hjälpa till med svar.
Se vad som sägs på Facebook-gruppen Stark Varg Sweden här.
Senaste kommentarer