I dag lanserar Zero Motorcycles 2018 års modeller. Längre räckvidd, snyggare färger, bättre omkörningsprestanda och rejält mycket snabbare laddning. Det är nyheterna i korthet.

Bild ovan: Zero SR, DSR, FX och FXS av 2018 års modeller. Foto: Zero Motorcycles

Själv bevistade jag den interna förlanseringen och såg även ett mycket gott självförtroende, en god portion framtidstro och medarbetarnas enorma entusiasm bakom lanseringen.

Förutom ofoget att låta cross-versionen FX bli vit (tänk lera och blöta skogsvägar) tycker jag att det är en riktigt het lansering som man kan vara stolt över både som återförsäljare och kund.

Se alla nyheter här

Du hittar den svenska lanseringen med nyheter modell för modell här på Mickes Motor.

Vill du se fler bilder och mer specifikationer finns de ännu så länge på Zero Motorcycles amerikanska webb som du hittar här.

Bra mycket bättre snabbladdning!

Zeros nya Charge Tank 2018 levererar snabbladdning med hela 6 kW.

Zeros nya Charge Tank 2018 levererar snabbladdning med hela 6 kW. Foto: Zero Motorcycles

Zeros inbyggda laddare kan även användas parallellt med charge tanken och korta laddtiden ytterligare. Foto: Zero Motorcycles

Zeros inbyggda laddare på 1,3 kW kan även användas parallellt med charge tanken och korta laddtiden ytterligare. Foto: Zero Motorcycles

Zeros charge tank, som snabbladdaren heter, har funnits sedan 2014/2015, men slutade säljas i Europa på grund av nya EU-regler under våren 2017. Nytt i 2018 års version är dock inte bara en EU-anpassning utan en rejäl uppdatering av effekten. Den nya levererar hela 6 kW mot den tidigares 2,5 kW.

Hur den kommer att samverka rent tekniskt med elmotorcykelns inbyggda standardladdare och den extra likströmsport som finns för att ansluta externa laddare, återstår förstås att se.

Den äldre charge tanken kopplades ihop med den inbyggda laddaren och gav på så sätt 2,5 + 1,3 = 3,8 kW. Det har även varit möjligt att ansluta upp till 4 kWh extern laddning därutöver. Om den nya laddaren medger samma möjligheter innebär ju det att den totala laddkapaciteten blir upp till 6 + 1,3 + 4 = 11,3 kW, vilket skulle innebära 95 procent laddning på en timme.

Nu blir även långturer praktiskt möjliga

Snabbladdning blir därmed snarare en fråga om hur mycket strömkällan klarar att leverera och långturer på 30-40 mil fullt möjliga med någon timmes rast och vila i närheten av en laddstolpe.

Laddstolpar hittar du på ganska många ställen, åtminstone utmed större vägar och orter. Men den som söker på uppladdning.nu kan även hitta mindre laddställen på landsbygden och se dess kapacitet och anslutningstyper:

Se kartor över laddstolpar och deras olika anslutningar på uppladdning.nu.

Se kartor över laddstolpar och deras olika anslutningar på uppladdning.nu.