En ny, modernare DSR byggt på tredje generationens teknik har länge varit efterfrågad. Här är den – och det är inte bara en blandning av DSR och SR/S utan en egen elhoj med en hel del omarbetning och nya lösningar.

Utanpå ser det ju bekant ut – väskor, handtagsskydd och motorbågar a la DSR Black Forest Edition medan framlyse och bakparti ser ut att komma från SR/S. Men frontkåpan och den justerbara rutan är nya liksom extralysena som ser ut att ha fått en egen förberedd plats framför gaffelbenen.

En SR/S i ny tappning?

En SR/S i ny tappning? Bildkälla: Zero Motorcycles.

 

Motorbågarna ser ut att ha tillkommit i efterhand och kanske kan passa på SR/F också?

Motorbågarna ser ut att ha tillkommit i efterhand och passar kanske även på Zero R/F? Bildkälla: Zero Motorcycles.

Motor och batteri är direkt hämtade från SR/F och SR/S, det vill säga Zeros 75-10-motor och ZF17.3 kWh batteri. Men effekten är inte riktigt densamma utan har sänkts till 75 kW/100 hk, och då har även topphastigheten sänkts från 200 km/h till 180 km/h. Vridet däremot uppges ha ökat från 190 till 225 Nm och vikten till 247 kg.

Laddkontakten har flyttats fram.

Laddkontakten har flyttats fram till strax bakom styret där tändningslåset sitter på Zero SR/F och SR/S. Bildkälla: Zero Motorcycles.

Att döma av bilderna som precis släppts från Zero Motorcycles pressavdelning har det dock hänt en hel del mer. Laddkontakten är framflyttad till tankens framkant och sadeln har blivit en gemensam, bredare sits, ungefär som på gamla DSR.

Tredje generationens teknik tillför bland annat traction control, och med DSR/X tillkommer även körläget offroad. Notera även batteriindikatorn som visar 110 % laddning för det 17,3 kWh stora batteriet. Bildkälla: Zero Motorcycles.

Tredje generationens teknik tillför bland annat traction control, och med DSR/X tillkommer även körläget offroad. Notera även batteriindikatorn som visar 110 % laddning för det 17,3 kWh stora batteriet. Bildkälla: Zero Motorcycles.

Men den kanske största förändringen är styrenheten som flyttats tillbaka till sin gamla plats under sadeln istället för under batteriet som på SR/F och SR/S. På detta sätt har markfrigången ökat radikalt samtidigt som den ganska islagskänsliga delen fått en betydligt mer skyddad plats, möjligen till priset av längre kablar mellan batteri och motor. Kanske därför effekten fått sänkas?

Notera kylflänsarna under sadeln, det är undersidan på styrenheten. Notera även den höga markfrigången under batteriet. Där sitter styrenheten på Zero SR/S och SR/F.

Notera kylflänsarna under sadeln, det är undersidan på styrenheten. Notera även hasplåten och den höga markfrigången under batteriet. Där sitter styrenheten på Zero SR/S och SR/F. Bildkälla: Zero Motorcycles.

En annan intressant detalj är drivremmen som förefaller vara ännu bredare än tidigare. Det är svårt att avgöra på bilderna, men nog ser den ut att fylla upp det bakre remhjulet mer än tidigare?

En bredare drivrem, igen?

En bredare drivrem, igen? Bildkälla: Zero Motorcycles.

När Zero DSR/X kommer att finnas att köpa i Sverige, och till vilket pris återstår att se. Du hittar (inom kort) mer om Zeros DSR/X här:

Zero Motorcycles om nya DSR/X

Italienska Energica har nyligen lanserat en liknande eldriven äventyrare kallad Experia med snarlika prestanda som du kan läsa mer om här:

Energica om Experia