En ny, modernare DSR byggt på tredje generationens teknik har länge varit efterfrågad. Här är den – och det är inte bara en blandning av DSR och SR/S utan en egen elhoj med en hel del omarbetning och nya lösningar.
Utanpå ser det ju bekant ut – väskor, handtagsskydd och motorbågar a la DSR Black Forest Edition medan framlyse och bakparti ser ut att komma från SR/S. Men frontkåpan och den justerbara rutan är nya liksom extralysena som ser ut att ha fått en egen förberedd plats framför gaffelbenen.
Motor och batteri är direkt hämtade från SR/F och SR/S, det vill säga Zeros 75-10-motor och ZF17.3 kWh batteri. Men effekten är inte riktigt densamma utan har sänkts till 75 kW/100 hk, och då har även topphastigheten sänkts från 200 km/h till 180 km/h. Vridet däremot uppges ha ökat från 190 till 225 Nm och vikten till 247 kg.
Att döma av bilderna som precis släppts från Zero Motorcycles pressavdelning har det dock hänt en hel del mer. Laddkontakten är framflyttad till tankens framkant och sadeln har blivit en gemensam, bredare sits, ungefär som på gamla DSR.
Men den kanske största förändringen är styrenheten som flyttats tillbaka till sin gamla plats under sadeln istället för under batteriet som på SR/F och SR/S. På detta sätt har markfrigången ökat radikalt samtidigt som den ganska islagskänsliga delen fått en betydligt mer skyddad plats, möjligen till priset av längre kablar mellan batteri och motor. Kanske därför effekten fått sänkas?
En annan intressant detalj är drivremmen som förefaller vara ännu bredare än tidigare. Det är svårt att avgöra på bilderna, men nog ser den ut att fylla upp det bakre remhjulet mer än tidigare?
När Zero DSR/X kommer att finnas att köpa i Sverige, och till vilket pris återstår att se. Du hittar (inom kort) mer om Zeros DSR/X här:
Italienska Energica har nyligen lanserat en liknande eldriven äventyrare kallad Experia med snarlika prestanda som du kan läsa mer om här:
Den ser verkligen trevlig ut, speciellt med väskorna på. 6.6 kW ombordladdare med option på ytterligare 6 kW Charge Tank. Nice!
Tanken kommer om man skulle byta upp från sin dsr. Väntar med spänning på vad priset ska bli. Ledsamt att inte kunna göra sitt eventuella inköp i Växjö.
Jan-Åke, i USA är startpriset $25k. Gissar att vi landar runt 300k med moms, frakt och tull till Sverige. Att den kommer fullt ”upplåst” med alla Cypher III+-funktioner från start känns hoppfullt för Zeros framtid.
Undrar om den laddar mer än 1C? Med en 3e 6 kW-laddare hade vi landat på 22 kW vilket borde ge 10-80% på strax över halvtimmen. *dreaming*