Visst kan du ladda snabbt även hemma. Alla Zeros elmotorcyklar har en inbyggd laddport som kan användas för att ladda riktigt snabbt. Via denna laddport kan man ganska enkelt halvera och korta den inbyggda laddarens laddtider ytterligare genom att komplettera med en eller fler externa laddare. Så här går det till:
Bild ovan: Alla Zeros elmotorcyklar har en dold laddport där man kan ansluta externa laddare för att ladda snabbare även hemma. Foto: Petter Hammarbäck
I filmen ovan visas hur man ansluter och använder externa laddare och hur snabbt det kan gå med olika externa laddare. Vill du också ladda snabbare hemma och på resan hittar du olika exempel på anpassade snabbladdare nedan.
Tänk dock på följande när du laddar med externa laddare:
- Börja med att ansluta den inbyggda ombordladdaren och starta därefter externa laddare – då slipper du eventuella kommunikationsproblem mellan BMS och laddare från tredjepartstillverkare och utnyttjar maximal laddeffekt.
- Använd bara laddare som Zero-anpassats med rätt laddspänning och har en automatisk avstängning som verkligen slutar ladda när rätt laddnivå är uppnådd.
- Var rädd om batteriet och ladda inte med för hög effekt eller till för hög spänning! Laddströmmar loggas i Zeros batterihanteringssystem och om batteriet laddas på ett sätt så att det tar skada äventyras garantin om det visar sig att du laddat på ett felaktigt sätt.
Komplettera med rätt laddare:
Zero Charge Tank
Zeros Charge Tank är en 6 kW snabbladdare avsedd att montera i tankfacket på Zero S, SR, DS och DSR. Passar ej till Zero FX och FXS. Detta är en typ 1 mode 3-laddare som även kan växlas ner och köras med lägre laddeffekter där strömkällan inte medger full effekt på 6 kW. Det medföljer även en adapterkabel mellan typ 1 och typ 2 så att man även kan ladda på laddstolpar med typ 2-uttag.
Laddeffekt: 6000 watt variabel
Anslutning: Typ 1, mode 3
Mått: För inbyggnad i Zero S, SR, DS och DSR från 2015 och framåt
Vikt: 15 Kg
Zero Quick Charger DeltaQ
Zeros egna externa OEM-laddare som även använts som intern laddare på tidigare Zero-modeller före 2014. Denna laddare har all kommunikation inbyggd som krävs för att kommunicera direkt med Zeros batterihanteiringssystem och kan därmed användas separat eller tillsammans med den interna ombordladdaren för snabbare laddning.
Laddeffekt: 1000 watt
Anslutning: 230 volt enfas (Schuko)
Mått: 280 x 246 x 110 mm
Vikt: 5 Kg
PrimePower ABC 3200 Zero Edition
Zero-anpassad version med programvara och laddspänning anpassad till Zeros batterier från 2014 och framåt med Anderson-anslutning för Zeros externa laddport.
Laddeffekt: 3200 watt
Anslutning: 230 volt enfas (Schuko)
Mått: 450 x 260 x 90 mm
Vikt: 10 Kg
PrimePower ABC 800 Zero Edition
Zero-anpassad version med programvara och laddspänning anpassad till Zeros batterier från 2014 och framåt med Anderson-anslutning för Zeros externa laddport.
Laddeffekt: 900 watt
Anslutning: 230 volt enfas (Schuko)
Mått: 230 x 112 x 75 mm
Vikt: 1,5 Kg
EVConnect adapter Typ1 till 230V, 6-16A Spiral
Ett måste till Zeros Charge Tank om du vill kunna använda snabbladdaren även i vanliga eluttag. Denna adapter kan anpassas efter säkringsstorleken och styra Charge Tankens laddeffekt från 1400 watt till 3700 watt. All elektronik är inbyggd i handtaget och du styr laddströmmen stegvis med en knapp på handtaget. Kabellängd: 5 meter utdragen.
Zero QuickCharger Y-Adapter
Grenkabel för att parallellkoppla två snabbladdare till Zeros laddport. Innehåller även signalkablar och fungerar både till Zeros egna och andra externa snabbladdare.
PrimePower Y-Adapter
Grenkabel för att parallellkoppla två snabbladdare till Zeros laddport. Innehåller ej signalkablar och fungerar bara med PrimePowers och andra externa snabbladdare, inte Zeros egna.
Vid något tillfälle sas det att Nya Zero hade typ 2 uttag. Ovan finns bara typ 1. Hur är det med typ 2 egentligen, jag har ju redan Typ 2 Wallbox hemma till min elbil.
Zeros 6 kW snabbladdare som heter Charge tank har enbart typ 1-uttag, men levereras med en adapterkabel så att man kan ladda den även vid typ 2-uttag.
Zeros nya SR/F, som du kan se mer om här:
https://elhojsbloggen.se/har-ar-zero-sr-f/
kommer att ha typ 2-uttag:
Zero SR/F kommer att ha upp till tre laddare – två på vardera 3 kW och en charge tank på 6 kW, totalt 12 kW. Alla dessa är ”enfas-laddare”, men kopplade till varsin fas i typ 2-uttaget och använda parallellt fungerar de som en 12 kW trefasladdare tillsammans. De kan även växlas ner och köras i lägre effektlägen – parallellt via trefas eller en åt gången via enfas – och då går det även att ladda via vanliga eluttag.
Väldigt tung om än prisvärd 3200 wattare från Prime Power. DigiPower är inte billigare, men frågetecknet om garantin från Zero gäller andra laddare skall vara utraderat:
https://www.diginow.it/faq.php
Hej!
Tänkt montera en laddbox hemma för framtida elbil. Har även tänkt att byta till el-mc. Har tänkt investera i en 11kw laddbox. Finns en dyrare variant med dubbla uttag. Är det ngn vits att köpa den? Tänkte isf kunna ladda elbil och mc samtidigt men lite svårt att förstå om en el-mc ( tex fr Zero) går att ansluta till en 11kw laddbox?
Mvh
Rutger
Hej, jo Zero SR/F och SR/S har typ2-uttag och behöver någon form av laddbox eller adapterkabel för att kunna laddas. Om du ska ha en laddbox med dubbla uttag, en enkel eller två separata beror väl mest på hur stort ditt behov av att ladda parallellt är. Min personliga erfarenhet är att det oftast är säkringsstorleken och hushållets övriga förbrukning som begränsar, och då är det viktigt att kunna ställa ner laddhastigheten. Särskilt om du ska ladda flera elfordon samtidigt. Ett tips kan vara att satsa på en enkel laddbox till bilen och använda en smart adapterkabel med variabel laddhastighet till elhojen, typ denna:
https://shop.frejfaxe.se/produkt/adapterladdkabel-typ2-till-3-fas-1-fas-shuko-5-m/
Hejsan!
Intressant detta med att kunna ansluta flera laddare och ladda snabbare!
Hur fungerar det även på en Zero fx 7.2?