Med en bakgrund från motocross skapade entreprenören Stefan Ytterborn det svenska elmotorcykelmärket Cake 2016 och den första modellen Kalk 2018. Sedan dess har märket breddats med flera varianter av Kalk, modellerna Makka och Ösa, och även barnmodellerna Ready, Steady och Go. Här är en provkörning av den gatlegala MC-modellen Ösa.
Utseende är förstås en smaksak och vi kan väl konstatera att Cake Ösa inte är lik någon annan hoj oavsett drivmedel. Men det slår mig också att den kraftiga rambalken som ger hojen det speciella utseendet även är något ganska praktiskt.
Sadeln spänns fast med en snabblåsning som är enkel att lossa och gör det synnerligen enkelt att flytta sadeln i längsled och på så sätt ändra körställning för olika förare. Lasthållaren bakom sadeln är fäst på samma sätt och kan också flyttas, och du kan även montera fler enheter och lasthållare, även framför sadeln.
En laståsna med ös och klös?
Cake Ösa är alltså lite av en laståsna som kan bära och transportera det mesta, även surfingbrädor med rätt fästen. Frågan är dock hur långt och hur fort?
När jag svingar benet över sadeln touchar jag lastplattformen där bak som är ganska bred och täckt med ett lastnät. En stor och kraftig pakethållare som inte riktigt är anpassad för vanliga toppboxar utan snarare är tänkt att bära last av egen kraft.
Startsekvensen är lite annorlunda och saknar nyckel. Batteriets ”startas” och stängs av med en tryckknapp, därefter startas displayen och efter att ha angett en kod med knappar på displayen är hojen redo att köras.
Displayen är en ganska enkel sak som i princip bara visar hastighet och batteristatus, men man kan även ändra körläge och välja återladdning/motorbroms med knapparna.
Jag börjar i det lägsta läget och finner att hastigheten begränsas vid 45 km/h. Ett tryck på effektknappen öppnar upp hastigheten och i tredje läget är det full effekt och maxfart som gäller, det vill säga 10 kW.
Efter att ha gasat på lite släpper jag gasen och finner mig rullande på frihjul. Ett tryck på nästa knapp växlar läge för återladdning och ger mig motorbroms som laddar batteriet. Den tredje knappen växlar bara visning mellan trippmätare och ODO-meter.
Cake Ösa är en lätt motorcykel. Den är fantastisk smidig att köra, lätt att styra och den väger bara 79 kg fulltankad. Men jag måste erkänna att jag hade hoppats på lite kraftfullare lättviktsmotor. En sak som skiljer elmotorer från vanliga förbränningsmotorer är att de ofta har en kontinuerlig maxeffekt och en mer temporär eller tillfällig toppeffekt som kan vara rejält mycket högre. Motorcyklarna klassas som regel efter den kontinuerliga maxeffekten.
I exempelvis Zero FX:s fall är den kontinuerliga effekten 15 kW medan den mer tillfälliga uppgår till 34 kW.
Cake Ösa håller dock vad den lovar och den kontinuerliga maxeffekten på 10 kW tillåts inte öka ens tillfälligt vilket gör den till en ganska accelerationssvag motorcykel med begränsade fartresurser.
Körglädje och känsla
Även om jag personligen är barnsligt förtjust i kraftfulla motorer som kan öka mina endorfinnivåer, inser jag att fart och körglädje inte är samma sak. Och även om Ösa inte precis öser oss framåt innebär den lätta och snabbsvängda elhojen med de skotersmå hjulen en oväntat snabbsvängd och körglad maskin redan i ganska låga hastigheter.
Ösa är verkligen en kul och lättkörd elhoj i stadstrafik som även klarar landsväg, men inte några längre sträckor eller högre farter.
När vi fått upp farten på motorleden runt stan stannar hastighetsmätaren på mellan 80-85 km/h och batteriindikatorns fält släcks ett efter ett i oroväckande hög takt. När det bara är ett streck kvar sjunker hastigheten till ca 75 km/h och när vi svänger av motorleden släcks även det sista fältet i batterimätaren, men vi kommer fram till målet utan problem.
Räckvidd och kapacitet
Cake uppger en räckvidd på 86 km och det går säkert att uppnå i stadstrafik med lite lägre hastighet. Men när man kör i landsvägsfart drar Cake Ösa ungefär lika mycket som andra jämföra elmotorcyklar – 0,5-1 kWh per mil. Och då räcker det 2,5 kWh stora batteriet till 3-4 mil. Men Cake har tänkt längre än så.
Även batteriet är enkelt urtagbart och lyfts ur ramen med ett handtag och hålls fast med en rem. Praktiskt! Detta gör det även möjligt att snabbt byta ett urladdat batteri mot ett laddat och köra vidare medan det urladdade laddas.
Laddning
Batteriet väger 17 kg och kan både laddas direkt på plats i Ösa eller bäras med och laddas någon annanstans. Det finns dessutom fler anslutningar på batteriet som ger andra laddmöjligheter. Förutom motorcykelns egen strömanslutning finns även en för en extern laddare och två för extern last – dubbla 5 volts USB-uttag och ett 12 volts uttag.
Laddning görs med en extern laddare på 1 000 watt vilket fyller upp ett tomt batteri på 2 timmar lite styvt. Men den externa laddaren tar både en del plats och tillför vikt.
Kanske därför som den lätta elmotorcykeln inte har någon inbyggd laddare utan förlitar sig på den externa. Men det innebär även att man måste ha med sig en extern laddare för att kunna ladda borta.
Nej tack, ingen Ösa för min del!
Cake Ösa är en kul lösning som närmast för tankarna till stadsbud och stadspendlare där en moped är för långsam. Men nu är ju det här en blogg om elmotorcyklar där jag kan uttrycka mina högst personliga åsikter, så:
För mig personligen är Ösa överhuvudtaget inget alternativ. I min fartskadade hjärna är en så här motorsvag elhoj mer av trimmad moped än en motorcykel.
Även om man bortser från den klena motorstyrkan skulle den låga toppfarten göra mig till en bromskloss på 2+1-vägen till jobbet. Och den begränsade räckvidden skulle göra det svårt att nå hem igen efter en arbetsdag, i alla fall när laddaren står kvar där hemma.
En Cake med ett större batteri och kraftigare motor skulle mycket väl kunna uppfylla mitt behov av pendling, men det krävs ändå ganska mycket mer för att tillgodose min nöjeskörning, typ en femfaldig ökning av effekt och energinivå. Och det är kanske lite mycket att hoppas på?
FAKTAUPPGIFTER | Provkörd | Jämförd med |
Märke | Cake | Zero |
Modell | ÖSA | FX |
Årsmodell | 2022 | 2022 |
Max effekt | 13 hk / 10 kW | 46 hk / 34 kW @4 300 rpm |
Max vridmoment | 42 Nm | 106 Nm |
Toppfart | 90 km/h | 137 km/h |
Räckvidd stadskörning | 84 km | 146 km |
Räckvidd landsväg 90 km/h | 36 km | 90 km |
Räckvidd motorväg 110 km/h | rekommenderas ej | 63 km |
Räckvidd blandad körning | Uppgift saknas | 87 km |
Räckvidd enligt EU-standard | Uppgift saknas | 104 km |
Batteri | 50,4 volt Premium 21700 lithium cells | 102 volt Z-Force Li-Ion intelligent integrated |
Batterikapacitet | 2,6 kWh | 7,2 kWh |
Nominell kapacitet | Uppgift saknas | 6,3 kWh |
Garanti batteri | Uppgift saknas | 5 år, obegränsad körsträcka |
Batterilivslängd (80 % kap) | Uppgift saknas | 2 500 fulla laddningar |
Laddning | Extern 1 kW | inbyggd 650 W |
Laddtid 100 % AC | 3 timmar | 9,2 timmar |
Snabbladdning | Uppgift saknas | via extern port |
Laddtid via snabbladdare | Uppgift saknas | 1,3 timmar |
Sadelhöjd | 800 mm | 881 mm |
Vikt | 89 kg | 131 kg |
Garantitid mc/batteri | 2/5 år | |
Cirkapris | 105 000 kr | 155 000 kr |
Tillverkarens info | https://ridecake.com/en-SE/osa | https://www.zeromotorcycles.com/en-gb/model/zero-fx |
Tack till Bike Heaven i Växjö för lån av Cake Ösa.
Hej. Tack för en bra blogg! Med det sagt så önskar jag att det fanns lite mer tekniska specifikationer och prisuppgifter på hojarna du testar. Kanske en länk?
Tack! Och tack för förslaget om tekniska specifikationer och länk. Nu tillagt.
Cake får skicka med lite hojar till din nästa Knix