Hur långt kommer man? Hur är det att köra utan koppling och växlar? Vad kostar ett nytt batteri? Kan den återladda ström medan man kör? Efter att ha svarat på åtskilliga frågor från hundratals nyfikna och intresserade har det utkristalliserat sig ett antal frågeställningar som väldigt många verkar undra över.
Bild ovan: WordCloud skapat med hjälp av: jasondavies
Här är mina bästa svar på dessa, och på en fråga som dykt upp lite oväntat om det här med kubikmotsvarigheten.
1. Jämförbara med vilka bensinmotorcyklar?
Det är främst de lite äldre och ofta före detta hojåkare som ställer följande fråga först:
– Vad motsvarar de i kubik ungefär? Som en 500:a?
– Nja, brukar jag svara, jag skulle nog snarare säga att de motsvarar en 1000-kubikare. Åtminstone Zero SR och DSR. Kanske skulle man kunna klassificera Zero S och DS som motsvarande 750:or medan Zero FX och FXS kanske mer påminner om en 500-kubiks enstånka, åtminstone om man ser till vridet.
Men det är förstås en jämförelse som haltar betänkligt. Dels för att det inte är riktigt jämförbart att likna en elmotorcykel med en bensindriven, dels att kubiken inte längre säger lika mycket om en modern motorcykel.
Vrid som två med hästar få
Inte heller effekten i hästkrafter eller kW är någon vidare bra måttstock eftersom en elmotor fungerar så olikt en bensinmotor. En elmotor har ju i princip full effekt oavsett varvtal medan en bensinmotor bara når sin maximala effekt i ett mer begränsat varvtalsområde. Vridmomentet kan kanske vara en bättre måttstock att jämföra med, men det är en jämförelse som haltar i lite högre farter. Man skulle kunna förenkla med att säga så här:
1 elektrisk hästkraft motsvarar 2 bensinhästkrafter upp till 100 km/h. Däröver avtar skillnaderna och de blir allt mer likvärdiga.
1 Nm i vrid är värd lika mycket upp till 100 km/h, men i högre farter ökar värdet för bensinmotorns vridmoment till det dubbla jämfört med elmotorns.
Rörigt? Jo, men man kanske kan sammanfatta det som att en elmotorcykel kan vara lika snabb 0–100 km/h som en hästkraftstinn sporthoj med bensin i tanken, men motsvarar en mellanklassare i farter över 100 km/h.
2. Ljudet eller ej-ljudet – är det inte farligt att inte höras?
Den som kört och fortfarande kör motorcykel idag inleder ofta med invändningen:
– Men tyst vill vi inte att det ska vara. Ljudet är ju lika mycket en upplevelse som själva körningen.
– Argumentet att även tystnad kan vara som ljuv musik biter som regel inte, men faktum är att det inte alls är tyst.
När man kör riktigt sakta är det så tyst att man kan höra gruskornen knastra under däcken, men så fort man kommer upp i lite fart hörs ett transmissionsljud. Och när man gasar på ger elmotorn ifrån sig ett hest vinande som närmast kan liknas vid ljudet från en turbo.
Hur denna ljudupplevelse uppfattas är förstås en smaksak, men också en vanesak.
Efter 500 mil på el tycker jag att det hesa elektriska ljudet kan vara minst lika tilltalande som en varvande radtrea. Det hörs helt klart när man kör förbi och jag hör själv ett tillräckligt tydligt motorljud för att kunna reglera hastigheten utifrån motorns ljud, men min erfarenhet är att omgivningen inte alls uppfattar elljudet som speciellt störande.
Här kan du lyssna själv:
Farligt att inte höras?
Jo, det kan definitivt vara en fara att inte höras i trafiken, i alla fall när man dyker upp bakifrån på oväntade ställen. Men i stan där det bullrar och där folk går med hörlurar i öronen har det ingen större betydelse, där hörs inte en normal motorcykel heller.
Det är främst på parkeringsplatser, gågator och på andra tystare platser där gående och trafik möts som man kan överraska fotgängare genom att komma smygande.
Cyklister och hästfolk är också en lättskrämd grupp i trafiken när man kommer bakifrån där man får se till att lämna utrymme och ta det lite extra försiktigt vid omkörningar.
Mer om ljud, välljud och oljud
Varför är till exempel V-twinnens tuffande så skönt för en del och så skrämmande för andra? Och vad är det egentligen för magi bakom tändkulemotorns sköna gång och tuffa sång?
Svaret är kort och gott känslor och associationer. Se mer om ämnet ljud här:
3. Hur är det att köra utan växlar och koppling?
För många är det en upptäckt de gör när de sätter sig på inför första provkörningen. Och visst är det något som kan kräva lite tillvänjning. För egen del gick det dock snabbt att vänja sig vid och uppskatta fördelarna med att slippa koppling och växellåda, och det är en erfarenhet som många provkörare också känner igen sig i.
När referensramen är enpetare och hydrostatdrivna mopeder är det naturligt att vara skeptisk, men i praktiken är det precis tvärt om. Tack vare att elmotorn inte kräver något tomgångsvarv utan kan jobba från stillastående ger det en otroligt finkänslig gasreglering där det går alldeles utmärkt att krypköra även utan koppling.
Om man istället ser växellåda och koppling som eftergifter för förbränningsmotorns tillkortakommanden blir saken ganska annorlunda:
1. Det behövs ingen koppling – elmotorn storknar inte på låga varv utan har ett vridmoment som i princip är konstant från stillastående till maxvarv.
2. Det behövs ingen växellåda – elmotorns effektregister är så jämt över hela varvtalsområdet att det är som att köra på ettans växel hela tiden oavsett hastighet.
3. Växellåda och koppling är två mekaniska enheter som slits, kräver service och underhåll och dessutom väger en hel del. När dessa elimineras minskar vikten, underhållsbehovet och inte minst servicekostnaderna avsevärt. Detta medger även att man klarar sig helt utan smörjolja i en Zero elmotorcykel.
4. Det är synnerligen bekvämt och praktiskt att slippa frikoppla och växla ner inför ett stopp, för att sedan smyga igång med hjälp av kopplingen och sedan växla upp. Med en elmotorcykel är det bara att släppa gasen och sedan gasa på igen.
5. Rätt växel är alltid i. Vid inspirerad körning på kurviga vägar krävs vanligtvis viss planering av vilken växel som ska användas när du kör ut ur kurvan. Med en elmotorcykel kan du ha fullt fokus på vad som döljer sig bakom kurvan. Du känner dessutom vägens beskaffenhet bättre när du inte störs av bensinmotorns vibrationer. En elmotorcykel talar till dig på ett helt annat och betydligt mer nyanserat sätt.
4. Vad kostar nya batterier?
Detta brukar vara den skeptiskes första eller andra fråga. Svaret är dock att det i dagsläget inte finns några priser eftersom alla Zero-motorcyklar täcks av 5 års batterigaranti.
Den som granskar prislistorna finner dock snabbt att samma motorcykel med halva batteristorleken kostar 35 000 kr mindre. Det innebär ett batteripris på 70 000 kr för det stora 14,4 kWh-batteriet, eller strax under 5 000 kr/kWh. Jämför man detta med andra Litiumjon-batterier på marknaden är det ganska väl i linje med vad batteritekniken kostar idag.
Vad ett motsvarande batteri kommer att kosta om 5 år är det förstås ingen som kan veta än, men sannolikt kommer det att vara billigare än idag.
Om man ser till batteritekniken Litiumjon generellt har priserna gått ner rejält de senaste tio åren. Om utvecklingen håller i sig innebär det att du om 5–10 år med största sannolikhet fortfarande har ett fullt fungerande batteri, men kan vilja byta ändå för att få ett modernare batteri som rymmer mer energi med lägre vikt och till en kostnad som är långt under vad ett batteri kostar idag.
Den som väntar kan antagligen köpa en elmotorcykel billigare om ett antal år tack vare att batteriernas priser kan komma att gå ner ytterligare. Men det är ingen prisnedgång som vi kan räkna med sker löpande år för år även i framtiden.
Just nu råder det brist på batterier. Flera fabriker byggs för att producera flera. Samtidigt står vi inför en rejäl boom bland elbilar som kräver betydligt mer batterikapacitet.
I takt med att allt fler bygger solcellsanläggningar blir det även allt mer intressant att batterilagra elen under natten och det är också en faktor som kommer att påverka tillgången på och priserna för batterier.
Sett på lite längre sikt kommer dock ny teknik och ökad produktion att leda till lägre priser per kWh, men också större och rymligare batterier. Så visst kan batteriernas prisutveckling vara skäl att vänta, men du kan få vänta i åtskilliga år innan det sker några radikala prisförändringar.
5. Räckvidd, laddning och snabbladdning – hur långt kommer man, och hur snabbt?
Räckvidden beror till största delen på batteriets storlek och vilken hastighet du kör i. Man kan generellt säga att ett batteri på 10 kWh räcker till 15 mils körning med en elmotorcykel, men i praktiken kan det variera mellan 10 och 20 mil. Anledningen till de stora variationerna är elmotorns höga verkningsgrad som gör att yttre faktorer som hastighet och luftmotstånd får mycket större betydelse än med en bensindriven motorcykel.
En bensinmotor har en verkningsgrad på cirka 30 procent. Det innebär att 30 procent av den tillförda energin blir till rörelseenergi, resten blir till värme. En dieselmotor är lite mer effektiv, dess verkningsgrad ligger på cirka 40 procent, men det är ändå ingenting mot elmotorns verkningsgrad som ligger på cirka 97 procent.
En elmotor blir knappast ens varm utan nästan all tillförd energi tas tillvara och blir till rörelseenergi.
Hur långt kommer man på 10 liter bensin med en elhoj?
Jämför man en bensintank med ett batteri är det bensinen som står för den mest effektiva energilagringen. 1 liter bensin innehåller energi motsvarande 9 kWh. En bensintank på 10 liter motsvarar alltså 90 kWh och räcker till cirka 20 mils normal mc-körning i en bensindriven motorcykel.
Med samma energimängd, det vill säga ett 90 kWh batteri, skulle en elmotorcykel kunna köra 135 mil mellan laddningarna. Men så stora batterier är knappast möjliga att använda i elmotorcyklar. De skulle bli alldeles för stora, tunga och dyra.
Om man ska generalisera skulle man kunna säga att en elmotorcykel drar 0,75 kWh/mil i 100 km/h medan en elbil drar det dubbla – 1,5 kWh/mil. Det är naturligtvis lika grovt som att säga att alla bensindrivna motorcyklar drar 0,5 l/mil medan alla bilar drar 1 l/mil. Men det gör det i alla fall lättare att jämföra.
Återladdning under körning
En annan faktor som kan påverka räckvidden är möjligheten att återladda, det vill säga använda elmotorn för att motorbromsa och på så sätt återvinna rörelseenergin till elektrisk ström som faktiskt laddar batteriet.
I Zeros fall kan du välja hur stark motorbromsen ska vara och om den ska träda in när du släpper gasen och/eller när du bromsar.
I effekt räknat kan motorbromsen vara 4-5 kW, men det är främst i stadstrafik som återladdningen faktiskt kan göra skillnad och det är också en av anledningarna till att räckvidden kan fördubblas i stadstrafik. Till skillnad från en bensindriven motorcykel drar elmotorcykeln ingen energi alls när den står stilla vid trafiklysen och vid många start och stopp kan återladdningen kompensera för en betydande del av accelerationerna.
Hur lång tid tar det att ladda?
Tyvärr kan man inte ladda ett batteri lika snabbt som man fyller en tank med bensin. Inte så mycket på grund av batteriet i sig, utan snarare på grund av tillgången på ström. Det är framförallt laddare och tillgång till ström som begränsar. Men det betyder även att laddtiderna kan påverkas radikalt och även bli betydligt mycket kortare i framtiden.
De flesta elfordon har någon form av laddare inbyggd så att de enkelt ska kunna anslutas och laddas där det finns ström. I Zeros fall har den inbyggda laddaren en effekt på upp till 1,5 kW vilket innebär att det tar knappt tio timmar att ladda ett 14,4 kWh batteri från tomt till fullt.
I praktiken kör man dock inte batteriet helt tomt så en mer normal laddtid brukar vara kring åtta timmar. Det vill säga över natten, eller en normal arbetsdag på jobbet.
Snabbare laddning
Alla Zeros elmotorcyklar är förberedda för att kunna snabbladdas. Det finns dels ett extra ladduttag där man kan ansluta externa laddare, dels möjlighet att använda en fast installerad snabbladdare. Genom att kombinera dessa möjligheter går det att komma ner i laddtider på mellan 1 och 2 timmar. Problemet med att ladda så snabbt är dock att det kräver en strömtillförsel som våra vanliga eluttag sällan klarar.
Var kan man snabbladda?
Ett vanligt eluttag hemma eller på jobbet klarar som regel 2-3 kW beroende på säkringsstorlek. Ska man ta ut högre effekter kan ett trefasuttag vara bättre lämpat och medger som regel 6-10 kW. Behöver man mer ström än så krävs speciella elabonnemang för lantbruk och industrier.
Kan man ladda på elstolpar?
Det finns redan ett stort antal laddstolpar utmed våra större vägar och antalet växer stadigt. Det kan till och med vara gratis att ladda elfordon på dessa, och kapaciteten kan uppgå till flera hundra kW vilket medger supersnabb likströmsladdning på några minuter, åtminstone i teorin.
I praktiken krävs det dock speciella laddare och system för att kunna ta emot dessa enorma effekter och det finns dessutom flera olika standarder som inte är kompatibla med varandra.
Med en Zero elmotorcykel kan du snabbladda via dessa elstolpars växelströmsuttag med de laddare du har med dig. Det finns dock elmotorcyklar som även klarar likströmsladdning, som italienska Energica.
6. Service och garantier
– Hur fungerar service och garantier för en som bor i Stockholm om denne köper en Zero i Växjö? Går det att få den servad i Stockholm eller måste jag åka till Växjö för att garantierna ska gälla?
I dagsläget finns bara två serviceauktoriserade Zero-återförsäljare i Sverige – Mickes Motor i Växjö och MC-konsult i Lidköping. Som Zero-återförsäljare är man skyldig att hjälpa till med service och garantier oavsett var du köpt din Zero.
Det kommer sannolikt att etableras fler auktoriserade serviceverkstäder och försäljningsställen i Sverige så småningom, så jag tror att problemet kommer att lösa sig av sig själv i sinom tid. Men jag skulle även vilja säga att det antagligen är ett mindre problem än du befarar.
Zeros elmotorcyklar är i princip underhållsfria när det gäller motor, drivpaket, batterier och allt övrigt elektriskt. Du behöver inte göra någon service för att garantin ska gälla, men kommer du till Växjö med din Zero servar vi den gratis under garantitiden.
Det är egentligen bara däck, bromsar och fjädring som behöver ses till, och det kan du ju göra på vilken MC-verkstad som helst. Skulle du behöva hjälp med reservdelar kommer vi att ha slitdelarna hemma och kan snabbt leverera dem till dig eller din utvalda verkstad i Stockholm.
När det kommer till garantiåtagandet är det två år som gäller för motorcykeln och fem år med obegränsad körsträcka för batteriet. Men jag skulle vilja säga att det är ytterst ovanligt med fel överhuvudtaget.
Jag har själv varit på servicekurs och utbildats i att laga Zero-motorcyklar och visst finns det saker som kräver denna utbildning för att utföra, men det är främst när det kommer till fel i elektriska komponenter vilket är mycket ovanligt.
Normalt underhåll av däck, bromsar och fjädring skiljer sig inte från vanliga motorcyklar och kan göras på vilken MC-verkstad som helst. Skillnaden är istället att underhållsbehovet är minimalt.
- Det finns inte en enda kylfläkt
- Kylvätska existerar inte överhuvudtaget
- Den enda oljan som finns i en Zero hittar du i framgaffeln och i bromsledningarna
- Drivpaketet består av en kuggdrivrem med en beräknad livslängd på åtminstone 2 500 mil. Drivremmens spänning kan dock behöva kontrolleras oftare.
Trots att såväl motor som batteri och elektronikstyrning är luftkylt är värmeutvecklingen minimal. Den som provar att lägga handen på elmotorns kylflänsar efter att ha varit ute och kört hårt förvånas över att den knappt känns ljummen.
7. Kostnader och totalkostnader
– Jag skulle kunna tänka mig att köpa en Zero om de kostade lika mycket som en vanlig motorcykel. Vad är det som gör att de kostar så mycket mer?
Det beror ju förstås på vad man jämför med. Det finns lågprismotorcyklar som kostar betydligt mindre, mellanklasshojar i liknande prisklasser och premiummotorcyklar som kostar betydligt mer. Men visst, generellt sett är det ännu så länge dyrare att köpa en elmotorcykel än en jämförbar bensindriven motorcykel, och anledningen till det är främst batteritekniken, men också styrelektroniken och snabbladdningstekniken.
Samtidigt är inköpspriset bara en del av en motorcykels totalkostnader. Jämför man en elmotorcykels driftskostnader med driftskostnaderna för en bensindriven motorcykel är det betydligt mycket billigare att äga och köra en elmotorcykel.
-
Du slipper bensinkostnaden helt och betalar normalt sett 1 kr per mil för elen om du inte laddar gratis.
- Servicebehovet och därmed servicekostnaden är minimal för en elmotorcykel medan den som följer serviceintervallen som regel har en servicekostnad för en bensindriven motorcykel på 5-10 kr milen.
- Eftersom försäkringspremien till stor del grundar sig på en motorcykels effekt blir försäkringskostnaderna radikalt lägre med en elmotorcykel även när den faktiska effekten är likvärdig.
- Risken är dock att du får byta bakdäck minst lika ofta med en elhoj eftersom vridet är så enormt.
Sammantaget handlar det alltså om driftskostnader på under 5 kronor milen för en elmotorcykel medan bensinhojens driftskostnader sällan stannar vid 20 kronor per mil.
Kör du 500 mil om året och lägger till kostnaderna för skatt och försäkring kan det ofta skilja 10 000 kr per år till elmotorcykelns fördel. Kör du fler mil än så blir skillnaderna ännu större och du har som regel kört in merkostnaden långt innan garantitiden för batteriet gått ut.
Från den 1 februari 2018 har du även möjlighet att ansöka om en miljöpremie på 10 000 kr vid köp av en ny elmotorcykel. Fast då gäller det att vara snabb. Risken är nämligen stor att de snålt tilltagna medlen tar slut fortare än kvickt:
Vill du bli meddelad när nya inlägg görs på elhojsbloggen? Ange din e-postadress här nedan så får du ett kort mail med rubriken när nya inlägg görs. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv – det finns en direktlänk för att avprenumerera i varje mail.
[email-subscribers namefield=”YES” desc=”” group=”Public”]
Roligt att läsa 🙂 Intressant att en ”elhäst” motsvarar 2 ”bensinhästar” upp till 100 km/h.
En udda sak är att man får betala skatt för en elmotorcykel, men slipper att betala på en elhybridbil…(som har både en bensin och en elmotor)
”DigiNow” har snabba laddare som går att eftermontera på Zero 2017 och bakåt, dom är tom snabbare än Zeros laddare på model 2018
Tack! Ja, det håller jag med om även om 180 kr i årsskatt kanske inte är så mycket att bråka om. Men det kan ju snabbt höjas och visar ju även att det finns mycket kvar att göra för att myndigheterna ska ge en rättvisare behandling av miljöfordon och inte som nu hantera motorcyklar som något onödigt ont som man helst skulle vilja slippa.
Jag tackar även för tipset om DigiNow och ska försöka återkomma med ett inlägg om alternativ snabbladdning. Även Växjöföretaget PrimePower/Micropower har tagit fram en Zero-anpassad snabbladdare som är betydligt mycket billigare än Zeros egen. Samtidigt kan det finnas skäl att vara försiktig med hur man laddar. Zeros inbygga batterihanteringssystem känner nämligen av och sparar info om tidigare laddningar. Det finns dessutom en säkring som begränsar max laddström. Allt för starka laddströmmar kan därför äventyra garantin på batteriet. Men det är sådant jag får återkomma till.