”Det kanske är svårt att släppa tanken på att motorcyklar inte ska vråla, mullra eller ryka. Men som arbetsredskap och transportmedel i naturen finns det fördelar med de egenskaper en eldriven motorcykel har.”
Det skriver tidningen ATL efter att ha testat Zero FX och intervjuat undertecknad för reportage och filmklipp. Journalisten Hans Dahlgren, som själv kör motorcykel till vardags, är imponerad av accelerationen på landsväg och hur fint Zero FX uppför sig i olika typer av terräng.
Personligen är jag djupt imponerad av hur Hans Dahlgren lyckats göra ett så bra och rättvisande reportage och samtidigt hitta en alldeles egen vinkel riktad till en yrkesgrupp som uppenbarligen kan ha både nytta och glädje av en elmotorcykel:
”Det kanske inte är den största laståsnan. Men för att transportera en person längs grusvägar, skogsstigar och på betesmark fungerar den utmärkt. Eller varför inte i fält på jakt efter flyghavre när du vill lämna minsta möjliga spår. Eftersom det här är en tidning för yrkesfolk tänker jag inte nämna en närmast ljudlös nöjeskörning.”
Artikeln kan läsas i sin helhet i tidningen ATL nr 86, utgiven tisdag den 12 december 2017 eller på tidningens webbplats. Tyvärr är artikeln låst bakom en betalvägg och bara tillgänglig för tidningens prenumeranter:
http://www.atl.nu/lantbruk/plus-och-minus-med-elmotorcykel/
När vi träffades passade Hans Dahlgren även på att filma några klipp och har i efterhand satt ihop en video som varit med i ATL TV:s nyhetsinslag och nu går att se i efterhand:
Filmen nås även direkt på:
https://delivery.youplay.se/r/FBDBD
Vill du se mer av vad bildjournalisten Hasse Dahlgren gör hittar du det på http://www.hassed.se/
Hejsan ’
intressant Mc Zerro med El drift. fråga 1 var kan man tanka upp den går det med ett vanligt uttag i garaget. Villket Mc kort måste man ha?
finns det kardan som allternativ, Tack för svar mvh Fredrik
1. Alla Zero har en inbyggd laddare som kan anslutas till vilket vanligt eluttag som helst. Effekten på den inbyggda laddaren är på upp till 1 500 watt vilket innebär att säkringskraven är små (< 10 Ampere). För snabbare laddning finns flera andra lösningar, men det ställer förstås större krav även på tillgången på ström. 2. A-körkort. 3. Alla Zero har remdrift för att vara så underhållsfria som möjligt. Det finns dock möjlighet att ersätta med ett kedjekonverteringskit, men kardandrift finns inte som alternativ. /Petter
Villket Mc kort börman ha till Zerron?
Det är A obegränsad som gäller. Zeros FX och FXS har förvisso effekter som skulle kunna gå under A2, men vikten är för låg så dess effekt/vikt-förhållande är för stort för att klara A2. Det finns dock 11 kW-versioner av Zero S och DS, det vill säga strypta versioner som får köras på A1-körkort. Du hittar mer om dessa på:
http://mickesmotor.se/mc/zero/
/Petter
Tja hur ä dä mä teränngkörningslagen mä el drift? Kan man åke på mtb leder.skoterleder på sommarn m.m?
Hej Jonas! Terrängkörningslagen gäller även för elmotorcyklar då de räknas som motorfordon:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm
Det är väl framförallt markägare som kan ta sig friheter med elfordon i den egna terrängen utan att störa omgivningen. Naturvårdsverket har en lite mer förklarande skrift om saken som du hittar här:
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf
Fungerar en zero fx till vinterpendling? Kan man låta hojen vara ute utan el en kall vinterdag?
Kan en vanlig verkstad serva den? Det finns nämligen inga återförsäljare där jag bor.
Det finns flera utländska exempel på att det går att köra Zeros elmotorcyklar även i vinterväglag. För egen del håller jag på att vinterrusta en FX med dubbdäck och skidor för att kunna testa själv. Det finns även en Zero FX i Gagnef som kommer att köras i vinter med samma utrustning. Så vi får avvakta lite för egna erfarenheter. Räkna dock med att tappa en del av batteriets kapacitet när det är riktigt kallt. Men kan du ha den i värmegarage över natten är mycket vunnet.
Du kan serva en Zero på vilken MC-verkstad som helst. Det finns egentligen inte så mycket mer än bromsar, däck och fjädring att serva. Allt el är inkapslat och ska inte behöva röras alls, så om du inte får problem med tekniken ska du klara dig väl även utan en återförsäljare i närheten. Programuppdateringar kan numera göras på egen hand med en app.