I går fick vi finbesök av en eldriven supersporthoj. Det var Gert Thell på E-MC Sweden som kom körandes till Mickes Motor och hälsade på med sin Energica EGO, trots dåligt väder.

Bild ovan: Gert Thell på Energica EGO tillsammans med Petter Hammarbäck på Zero SR. Foto: Hampus Hammarbäck

Jag måste erkänna att de imponerade stort båda två. Gert, som körde elhojen hela vägen från Lund till Växjö, och Energica EGO som låter sig snabbladdas på vägen så snabbt att det blir praktisk möjligt att köra riktigt långa sträckor på en dag.

I Energicas fall går det att snabbladda batteriet på under en halvtimme då elhojen använder den europeiska standarden för likströmsladdning Combo2/CCS.

Gerts EGO kör långsträckor via elstolparna

För Gerts del innebär detta att han måste ta reda på var dessa laddstolpar finns och planera körningen mellan dem, ungefär som Tesla-ägarna får göra på långresor. Ofta finns dessa snabbladdningsställen utmed större vägar, men när det blev dags att åka hemåt Lund igen följdes vi åt till en av Växjös laddstolpar. En elstolpe som visade sig bjuda EGO:n på gratis elkraft med en kapacitet på upp till 50 kW – en kapacitet som klarar att fylla ett tomt elhojsbatteri på under 15 minuter!

Zero SR och Energica EGO på snabbladdning utanför Lidl i Växjö. Foto: Petter Hammarbäck

Zero SR och Energica EGO på snabbladdning utanför Lidl i Växjö. Foto: Petter Hammarbäck

För Gerts del handlade det om ett tio minuters stopp för att fylla på med kapacitet så att han skulle nå Ljungby där en matpaus också planerades in. Därefter var Markaryd nästa planerade stopp, och sedan skulle Gert klara sig resten av vägen hem till Lund utan ytterligare stopp.

En mäkta imponerande elhoj

Förutom snabbladdningsmöjligheterna visade sig Energica EGO även vara en riktigt imponerande supersporthoj med prestanda som få rår på. Elmotorn levererar 107 kW vilket är det samma som 145 hästar. Men vridmomentet är på enorma 200 Nm och med tanke på att vridmomentet är på denna nivå hela vägen ger det en elmotor som är mer jämförbar med en bensinmotor på 250-300 hästar.

Framtiden är här redan i dag!

Jag är ganska övertygad om att detta inte är det sista vi sett av Energicas elmotorcyklar i Växjö-trakten. Energica har dessutom fler intressanta modeller där EVA är en mer upprättsittande modell med liknande prestanda och snabbladdningsmöjligheter.

Energicas elmotorcyklar kostar en hel del mer, men erbjuder även en rejäl dos nya möjligheter. Men det kanske viktigaste är att de visar vägen till framtiden. För den här typen av snabbladdning kommer förstås även i enklare och billigare elmotorcyklar så småningom, kanske till och med i elmopeder. Och då är ju inte räckvidden något större problem längre. Det innebär i sin tur att man kan använda mindre batterier vilket även gör elhojar betydligt billigare i framtiden.

Vill du veta mer om Energicas elhojar hittar du mer info hos den svenska generalagenten E-MC Sweden:

E-MC Sweden med Gert Thell i spetsen är Energicas svenska distributör.

E-MC Sweden med Gert Thell i spetsen är Energicas svenska distributör. Klicka på bilden för att gå till E-MC Swedens nya hemsida.

E-MC Sweden är mitt i bygget av en ny hemsida och under tiden siten byggs upp hittar du även mer fakta om Energicas elhojar hos den italienska tillverkaren Energica.

 

Håll koll på nya inlägg på elhojsbloggen

Bli meddelad när ett nytt inlägg görs:

[email-subscribers namefield=”YES” desc=”” group=”Public”]