Det händer mycket spännande kring elmotorcyklar nu – MC-tidningarna rapporterar om flera nya kommande tillverkare och märken och tidigare i höst hade SMC:s medlemstidning MC Folket en elspecial med både provkörningar, reportage och artiklar om allt från laddinfrastruktur till egna erfarenheter av att köra motorcykel på el. Och jo, även undertecknad fick vara med på ett hörn.
Bild ovan: SuperNEX är en ny elektrisk supersportmotorcykel från taiwanesiska Kymco. Bildkälla: Kymco
Så vad skriver MC-pressen om för nya elmotorcyklar?
”Utöver etablerade märken inom just elmotorcykel tillverkning som Zero och Energica får vi även se mindre märken spira upp på en relativt ny marknad som eljojarna utgör. Regent har till skillnad från sina konkurrenter tagit el in i retrosvängen.”
Tidningen Bike.
”Vad sägs om en motorcykel som plockar det bästa från förr och nu? Retrostilen mixat med modern teknik? Just ett sådant ekipage är vad Göteborgbaserade Regent Motorcycles har på gång.”
Tidningen Allt om MC.
Så vad är då Regent för ny elmotorcykel?
Regent No.1
Regent No.1 är ett koncept som bygger på gammalt stuk, men med en navmonterad elmotor i bakhjulet på 8 kW. Batteriet är på 72 Volt och rymmer 30 Ah, det vill säga 2,16 kWh. Laddtiden anges till 3 timmar och räckvidden uppges till 15 mil vilket låter lite i överkant med tanke på batteristorleken. Å andra sidan stannar vikten på 110 kg. Första leveranserna väntas ske under 2019 och prislappen sägs hamna under 10 000 USD vilket borde innebära kring 100 000 kr i Sverige.
Se mer om Regent Motorcycles.
Det är Göteborgsföretaget Annevo Studios som som ligger bakom Regent No.1 och det finns även tecken som pekar på att Husqvarna kan stå bakom den fräcka elretrohojen.
Kymco SuperNEX
Kymco var dock mer fåordiga om fakta, men i en teknisk video om SuperNEX framgår det bland annat att elmotorcykeln har en sexväxlad växellåda, att den ska göra 0-100 km/h på 2,9 sekunder och klara 0-250 km/h på 10,9 sekunder.
– Samtidigt som ingen tvivlar på att nästa generation persontransporter kommer att ske med el undrar många över om hur man ska komma förbi problemen och göra även supersportmotorcyklar eldrivna, sade Allen Ko, styrelseordförande för det taiwanesiska företaget, vid lanseringen på mässan.
Enligt videon är SuperNEX utrustad med såväl lauch control som ett antal säkerhetssystem som antispinn och lift control. Förutom ett antal olika körlägen för olika situationer och miljöer har SuperNEX även ett aktivt, akustiskt motorljud. Se mer här:
Se mer om Kymco SuperNEX.
H-D LiveWire MSRP
Ytterligare en ny elmotorcykel, som det förvisso pratats om sedan 2014, men som nu ser ut att bli verklighet och faktiskt börjar säljas under 2019, är Harley-Davidsons projekt LiveWire som nu gått vidare och lämnat projektstadiet för att bli just LiveWire som en av flera kommande elmotorcyklar från H-D.
I januari 2019 lovar H-D att släppa mer info om priserna för den första modellen LiveWire MSRP. Det vi vet eller tror oss veta idag är att LiveWire ska göra 0-100 km/h på 4 sekunder och ha en oljekyld trefasmotor med en effekt på 55 kW som driver bakhjulet via en fördelningsväxel med drivrem. Vikten stannar vid 210 kg vilket talar för att de tidigare uppgifterna där batteriets kapacitet beräknats till 7 kWh är i underkant.
På H-D:s egna bilder som nu även finns på den svenska siten framgår det även att LiveWire är utrustad med snabbladdning.
Se mer om LiveWire på H-D:s svenska site.
El-Ural med sidovagn och Zero-drivlina
Även den anrika ryska MC-tillverkaren Ural jobbar med en eldriven version. För att slippa uppfinna hjulet igen har Ural dessutom ingått ett avtal med Zero om att använda Zeros drivlina. Och visst är det en elmotor från Zero som skymtar fram på denna bild, fast tvärställd.
Den som granskar fler bilder känner kanske även igen Zeros instrumentpanel vilket skvallrar om att det inte bara är Zeros drivlina utan hela elpaketet med elektronik och styrning som används. En annan detaljbild visar ett eluttag bakom tanklocket. Av elkablarnas dragning att döma verkar batteriet sitta under sidovagnen.
Se tidningen Bikes bildspel om nya el-Uralen här.
Vad innebär detta för Zero och Energica som redan finns på marknaden?
Ökad konkurrens förstås, men också ett ökande intresse då allt fler får upp ögonen för hur fantastiskt det trots allt är att köra motorcykel på el. För egen del tror jag att det kommer att dröja ett tag för nya tillverkare att komma ikapp. Zero Motorcycles har trots allt tillverkat elmotorcyklar i över 10 års tid och den erfarenheten tar ett tag att hämta in. Men jag tycker att det är otroligt spännande att det kommer fler.
Kymco, som åtminstone i mina ögon främst stått för lite praktiskt tråkiga skotrar, har nog att göra ett tag för att komma ikapp Energica på supersportsidan där Energica redan gjort sig ett namn i tävlingskretsar.
Om H-D fortsätter i sina traditionella spår återstår förstås att se. Det är nog knappast den traditionella H-D-åkaren som är den primära LiveWire-kunden, utan de yngre och mer teknik- och framstegsvänligt sinnade äventyrarna som H-D riktar sig till med sina kommande elmotorcyklar.
En parallell som kanske kan dras var när H-D gjorde ett rejält tekniksprång då man i samarbete med Porsche utvecklade en helt ny motor som blev hjärtat i V-Rod.
V-Rod är/var en spännande hot rod som lyckades mycket väl att kombinera H-D:s traditioner med modern teknik och dessutom kom i ett antal olika inriktningar och stiler. Men sedan ett par år tillbaka slutade H-D med V-Rod och lägger nu krutet på att uppdatera och förfina sina traditionella modellserier som Sportster, Softail och modellerna i touring-serien.
Jag tror därför att H-D LiveWire måste stå på egna ben och hitta sin egen kundkrets, och då gäller det att både prestanda och design tilltalar. Design är nog inget problem, det kan H-D utan och innan. Men när det gäller prestanda och eldrift, det vill säga räckvidd, körglädje, laddning, körekonomi, smidighet, acceleration och toppfart, alltså sådant som Zero enligt min mening är riktigt bra på redan idag, tror jag att LiveWire får det tuffare att komma ikapp om inte något drastiskt sker med utvecklingen.
MC Folket gillar el i tanken
I SMC:s medlemstidning MC Folket nr 7, 2018 gör redaktionen ett nedslag i eldriften och provkör såväl Energica Evo som KTM Freeride E-XC och Zero DSR.
Chefredaktör Magnus Klys bjuder även på några egna erfarenheter i ledaren och sakkunnig i politik och konsumentfrågor, Maria Nordqvist, berättar om sitt arbete med att påverka Transportstyrelsen att anpassa laddinfrastrukturen utmed våra vägar även för elmotorcyklar. Ett nog så viktigt arbete:
– Det finns också behov av att ladda ett antal elmotorcyklar samtidigt. Det måste också vara enkelt att betala för laddningen, oavsett i vilket land jag kör min motorcykel. Här behövs information om hur och var man laddar sina fordon i varje land, säger Maria Nordqvist i tidningen.
För egen del träffade jag redaktör Malin Westling och fick berätta om mina erfarenheter av att upptäcka och köra på el. Något du kan läsa mer om på sidan 6-7 i detta utdrag av tidningen här intill.
Har du egna erfarenheter du vill berätta om eller kanske frågor och undringar om hur saker och ting fungerar? Hör av dig till mig så kanske vi tillsammans kan göra oss själva och omvärlden lite klokare och rikare på erfarenheter om eldrift på två hjul.
Du når mig enklast via mail på zero@frejfaxe.se.
Senaste kommentarer