Årets Krångelrally blev trots allt av, men i Corona-anpassad form. Det vill säga en körning efter karta med frågor utefter vägen istället för bemannade stationer. Det utlovades en tur på ca 10 mil på okända vägar och det borde ju inte vara några problem på el. Eller?

Det var drygt 3 mil till starten där man hämtar kartan och målgången var på samma plats så redan där har turen ökat till 16 mil. Så jag förberedde mig med laddkabel. Någonstans utmed vägen borde vi väl passera en laddare, tänkte jag och var tidigt ute för att även hinna ladda om det skulle behövas.

Hjorts Krångelrally 2021

Tidigt ute till starten av Hjorts Krångelrally 2021?

Tidigt ute var det dock fler som var. Jag fick startnummer 50 och en karta med en rutt som visade sig passera exakt en laddare alldeles i början, en speciellt långsam sådan.

Längden på rundan var svårare att bedöma eftersom den gick på små kringelikrokiga vägar långt bort från större städer och samhällen. Men jag bestämde mig för att köra förbi laddstolpen och hoppas på det bästa. Skulle det krävas kan jag ju alltid avvika hem eller till någon bekant med ett ledigt trefasuttag.

Hjorts Krångelrally 2021

Kartan över Hjorts Krångelrally 2021. Enda laddstolpe på vägen är kort efter start i Vislanda, en enfas på 3,7 kW.

Vädret var härligt och temperaturen perfekt. Att dessutom få färdas genom en nyutsprungen natur där de där riktigt innerligt ljusa gröna nyanserna får det att lysa sommar i ögonen och rysa av välbehag utmed ryggraden.

Mil lades till mil på små, kurviga asfaltvägar som slingrade sig som go-cart-banor genom skog och mark och aldrig tycktes ta slut.

Hjorts Krångelrally 2021

Många sköna vägar på Hjorts Krångelrally 2021.

Ibland passerade vi gårdar och hus, mindre samhällen och en hel del människor som var ute och njöt av det fina försommarvädret. Men de där cirka tio milen gick snabbt och på kartan hade vi bara avverkat lite mer än hälften av sträckan.

Den lägre medelhastigheten på de mindre vägarna hjälper förstås till att öka räckvidden en del, men hela turen börjar se ut att landa på 17-18 mil och till det tillkommer mina 6 transportmil från start och mål.

Och 23 mil är svårt att nå på en Zero SR/F. Så det blir en avstickare hemåt där ett trefasuttag står redo att leverera de 6 kW SR/F:en klarar att ta emot.

Efter 45 minuters fikapaus är batteriet påfyllt med 4,5 kWh vilket ger mig 6-7 mil extra räckvidd och tillräckligt för att ta mig runt hela turen och hem igen med marginal på 1-2 mil.

Mellanladdning under Hjorts Krångelrally 2021

Mellanladdning under Hjorts Krångelrally 2021.

Min farhåga att ha tappat tid på att ladda visar sig vara obefogad då de allra flesta stannat på vägen och fikat på olika Corona-säkra ställen. Så trots startnummer 50 går jag i mål bland de 15 första och möts av både uppskattande och ifrågasättande medtävlare när de ser att jag kommer i mål med bara el i tanken.

Många undrar förstås om räckvidden och om jag verkligen kört hela rundan. När jag förklarar att jag tankat på vägen tittar de skeptiskt och vill inte riktigt tro att det går att ladda så snabbt. Andra blir fascinerade och vill veta mer om laddmöjligheterna, var man kan ladda och hur snabbt eller långsamt det kan gå.

Så hur gick det då med frågorna? Inget vidare är jag rädd. Det var verkligen en salig blandning av klurigheter, allmänbildning och MC-kunskap, men också några luringar. Och jo, jag erkänner.  På hemväg från målet tog jag en sväng om fråga 2 för att få det rätta svaret, men då var frågan redan borttagen.

Hjorts Krångelrally 2021

Krångliga frågor på Hjorts Krångelrally.