Vi som kört och använt elmotorcyklar ett tag vet ju att det inte är svart eller vitt. Det finns både fördelar och nackdelar, men det krävs också en viss omställning och anpassning för att fördelarna ska överväga. Och detta är något som inte alltid är så lätt att förmedla.
Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC, bad mig för några år sedan om att göra en artikelserie om att ha och köra en elmotorcykel. Artiklarna publicerades på SMC:s hemsida, delades i sociala medier och några av dem hamnade även i SMC:s tidning MC Folket.
Men artiklarna väckte också reaktioner bland ”vanliga” hojåkare som inte alltid såg fördelarna med att SMC skrev om eldrivna motorcyklar.
– Vi blev tagna på sängen av den hätska debatten och det var även en av anledningarna till att vi startade Vision Electric, berättade SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen på ett seminarium om just Vision Electric på SMC:s årsmöteshelg i Båstad.
Ett annorlunda angreppssätt
Efter att ha fått försvara att man ens publicerat artikelserien satte man sig ner på SMC och diskuterade saken, och kom fram till att man skulle ta till ett annorlunda angreppssätt – och det var så Vision Electric föddes – ett projekt som bygger på att alla som vill själv ska kunna prova en elmotorcykel för att bilda sig en egen uppfattning baserat på upplevelsen.
Idag är Vision Electric en rullande provkörningsverksamhet där alla som vill och kan får provköra gratis med enda förbehållet att man ska berätta vad man tyckte och upplevde efter provkörningen.
Ett fantastiskt initiativ!
Vision Electric är ju ett fantastiskt initiativ där en helt oberoende intresseorganisation med både styrka och trovärdighet ber om hjälp med att testa, utan pekpinnar eller åsikter om vad som är rätt eller fel.
– Vi vill helt enkelt att motorcyklisterna själva ska få testa och bilda sig en uppfattning om elmotorcyklar. SMC kommer därför att genomföra världens största oberoende test av elmotorcyklar under den kommande MC-säsongen, berättar Jesper Christensen.
Resultatet från provkörningarna med alla synpunkter, åsikter och kommentarer sammanfattas i en slutrapport. Projektet Vision Electric finansieras dessutom helt med SMC:s egna medel.
Lärdomarna bidrar även till en bättre trafikpolitik
Lärdomarna från projektet kommer även att användas inom trafikpolitiken där SMC ser en intressant framtid att hantera med eldrivna tvåhjulingar. Ett sådant exempel är den tveksamhet och särbehandling som finns mellan olika fordonstyper. För var går egentligen gränsen mellan en elcykel och en elmoped, eller en elmoped och en elmotorcykel, om dess begränsningar kan ändras med hjälp av körlägen? Och får man i så fall köra en elmotorcykel på cykelbana om den är i körläge moped klass 2?
Se mer om SMC:s projekt Vision Electric och de planerade provkörningstillfällena här:
Jätteintressant med elektriska motorcyklar (och bilar). Ser fram mot att priser och räckvidd blir intressantare.
En fråga jag har är om laddförluster; Det står mycket om effektförbrukning i artiklarna men hur många kilowatt-timmar förbrukas för att kunna ta ut en kWh ur motorcykeln?
Då jag är elektronikingenjör från början och byggde egna laddare på den tiden Nickel-Kadmium var nytt och häftigt så kommer jag ihåg hur varma den tidens laddare blev. En 6kW-laddare till en Zero blir förmodligen stekhet av förlusterna, eller har man lyckats höja effektiviteten hos laddarna på senare år?
Bra och relevant fråga! Laddförlusterna pratas det en del om i elbilsammanhang, men sällan med elmotorcyklar. Jag har ingen siffra från Zero, men egna uppskattningar och erfarenheter tyder på att laddförlusterna är små. Zeros interna laddare hade dessutom inte ens någon kylfläkt eller kylflänsar från början. Senare laddare med högre laddeffekter på 3 och 6 kW har egna kylfläktar som kan låta, men man känner ingen egentlig värme från dem. Primepower, som tagit fram Zero-anpassade versioner av sina ABC-laddare, har dock nämnt siffran 5 % i laddförlust som blir till värme i laddaren. Så om det stämmer även för Zero innebär det att chargetanken på 6 kW avger 300 W i värme och tankar 5,7 kW i batteriet. Och det stämmer också ganska väl med den interna laddströmmen som jag fått upp i 11,8 kW (enligt den inbyggda mätaren) när jag laddat med 12 kW.
Mer påtagligt är då den ökning av temperatur i batteriet som sker vid snabb laddning där batteriet kan hålla 5-10 grader mer än omgivande temperatur direkt efter laddning.