Vi som kört och använt elmotorcyklar ett tag vet ju att det inte är svart eller vitt. Det finns både fördelar och nackdelar, men det krävs också en viss omställning och anpassning för att fördelarna ska överväga. Och detta är något som inte alltid är så lätt att förmedla.

Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC, bad mig för några år sedan om att göra en artikelserie om att ha och köra en elmotorcykel. Artiklarna publicerades på SMC:s hemsida, delades i sociala medier och några av dem hamnade även i SMC:s tidning MC Folket.

Men artiklarna väckte också reaktioner bland ”vanliga” hojåkare som inte alltid såg fördelarna med att SMC skrev om eldrivna motorcyklar.

– Vi blev tagna på sängen av den hätska debatten och det var även en av anledningarna till att vi startade Vision Electric, berättade SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen på ett seminarium om just Vision Electric på SMC:s årsmöteshelg i Båstad.

SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen om Vision Electric på SMC:s årsmöteshelg i Båstad.

SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen om Vision Electric på SMC:s årsmöteshelg i Båstad.

Ett annorlunda angreppssätt

Efter att ha fått försvara att man ens publicerat artikelserien satte man sig ner på SMC och diskuterade saken, och kom fram till att man skulle ta till ett annorlunda angreppssätt – och det var så Vision Electric föddes – ett projekt som bygger på att alla som vill själv ska kunna prova en elmotorcykel för att bilda sig en egen uppfattning baserat på upplevelsen.

Idag är Vision Electric en rullande provkörningsverksamhet där alla som vill och kan får provköra gratis med enda förbehållet att man ska berätta vad man tyckte och upplevde efter provkörningen.

Det finns just nu fyra eldrivna motorcyklar från Zero och Energica tillgängliga för provkörning och dessa kommer att fraktas runt och ställas upp i samband med olika typer av event som SMC är med på runt om i Sverige.

Det finns just nu fyra eldrivna motorcyklar från Zero och Energica tillgängliga för provkörning och dessa kommer att fraktas runt och ställas upp i samband med olika typer av event som SMC är med på runt om i Sverige.

Ett fantastiskt initiativ!

Vision Electric är ju ett fantastiskt initiativ där en helt oberoende intresseorganisation med både styrka och trovärdighet ber om hjälp med att testa, utan pekpinnar eller åsikter om vad som är rätt eller fel.

– Vi vill helt enkelt att motorcyklisterna själva ska få testa och bilda sig en uppfattning om elmotorcyklar. SMC kommer därför att genomföra världens största oberoende test av elmotorcyklar under den kommande MC-säsongen, berättar Jesper Christensen.

Resultatet från provkörningarna med alla synpunkter, åsikter och kommentarer sammanfattas i en slutrapport. Projektet Vision Electric finansieras dessutom helt med SMC:s egna medel.

Lärdomarna bidrar även till en bättre trafikpolitik

Lärdomarna från projektet kommer även att användas inom trafikpolitiken där SMC ser en intressant framtid att hantera med eldrivna tvåhjulingar. Ett sådant exempel är den tveksamhet och särbehandling som finns mellan olika fordonstyper. För var går egentligen gränsen mellan en elcykel och en elmoped, eller en elmoped och en elmotorcykel, om dess begränsningar kan ändras med hjälp av körlägen? Och får man i så fall köra en elmotorcykel på cykelbana om den är i körläge moped klass 2?

Se mer om SMC:s projekt Vision Electric och de planerade provkörningstillfällena här:

SMC Vision Electric