Zero Motorcycles har skruvat upp kraven för sina återförsäljare med följd att såväl Sulas MC som Mickes Motor/Frejfaxe slutar som återförsäljare för Zero. Det kommer därmed att säljas ut ett flertal demokörda elmotorcyklar till rejält nedsatta priser, så här finns chanser att göra klipp!
Som delaktig i Mickes Motors återförsäljarskap är det förstås tråkigt för min egen personliga del. Men jag har också förståelse för Zero som vill sikta högre och ha större och mer centralt placerade återförsäljare än vad vi kunnat erbjuda.
För den som redan skaffat sig en Zero innebär detta förhoppningsvis inte så mycket i sak. Under en begränsad period kommer även Frejfaxe/Mickes Motor och Sulas MC att kunna fortsätta hjälpa till med service och reservdelar. Och garantierna gäller förstås även fortsatt.
Det är Zero Motorcycles som utfärdar och står för garantiåtaganden och garantierna gäller hos alla Zero-återförsäljare i hela Europa. I Sverige är det nu MC-Konsult i Lidköping som är närmast till hands.
För vår del handlar det om att tre elhojar ska bli en. Här hittar du mer om våra tre elhojar med priser, utrustningsalternativ och möjlighet att lägga ett eget bud.
Två av våra tre elhojar är nu sålda och den tredje behåller jag själv!
Vad händer nu med elhojsbloggen?
Petter Hammarbäck, elhojsentusiast.
– För egen del kommer jag att fortsätta använda och roa mig med elmotorcyklar och andra elfordon. Min förhoppning är att kunna driva vidare elhojsbloggen märkesoberoende och göra mer reportage och provkörningar även av andra elfordon än Zeros elmotorcyklar.
– Det finns ju massvis med intressanta elmotorcyklar på gång, inte minst våra svenska och delvis svenska märken som Cake, Regent och nu senast Stark med sin kommande Varg. Sedan har vi ju Energica och H-D:s Livewire som jag inte kunnat provköra på ett konkurrensneutralt sätt tidigare. Dessa är jag nyfiken på. Och det kommer antagligen betydligt fler och minst lika spännande elhojar från våra ”vanliga” tillverkare som till exempel Triumph, Honda med flera.
– Men jag vill också poängtera att jag själv inte har något emot Zeros elmotorcyklar och planerar fortsätta njuta av dess möjligheter ett bra tag till.
I mitt fall började egentligen intresset för det eldrivna med att försöka bygga något eget – ett intresse som hamnat lite i skymundan när Zero kom in i bilden. Byggdelen är också något jag skulle vilja lära mer om, och har faktiskt ett pågående projekt med en eldriven Monarped. Kanske har du också ett kul projekt som vi kan lyfta fram här?
Intressant att följa är även de trehjuliga eldrivna trikarna från Omotion och Ecoist som ju egentligen är lyckade exempel på professionella hembyggen som blir något som börjar säljas och serietillverkas. Och hur är det egentligen med batterier och tillverkningen av dessa?
Northvolt ska dra igång batteritillverkning både i Skellefteå och Göteborg, och vår lokala leverantör av laddutrustning håller även på att starta en batterisammansättningsfabrik i lilla Växjö.
Så näe, elhojsbloggen ska inte behöva självdö. Det finns gott om ämnen att ta upp även fortsättningsvis.
Så här började det på elhojsbloggen för fem år sedan:
Eldrift för motorintresserade
Man kan ha minst lika kul med eldrivna motorfordon som med bensindrivna. Det var i alla fall förhoppningen från min sida efter att ha ... Läs mer
Intresset kund dött där och då, om inte…
Efter att ha sett och läst om eldrivna fordon var jag ganska nyfiken på att uppleva dem i praktiken. Så när tillfället kom att få ... Läs mer
Min första bekantskap med elmotorcyklar
Som motorintresserad och hojåkare undrar jag än i dag varför mitt första besök på MC-mässan dröjt till 2017. För det var där och då ... Läs mer
Motorcykelåkare en utrotningshotad art
Till årets MC-mässa saknades ett flertal prestandamotorcyklar som till exempel Honda CB1000R och Yamaha Vmax. Vid direkta frågor ... Läs mer
Faktainsamling – mc med eldrift
Mitt intresse för eldrift var väckt efter att ha fått se och uppleva vilka fördelar en elmotor faktiskt kan ge. Jag hade också hittat ... Läs mer
Elmotorn vida överlägsen förbränningsmotorn
Förutom det miljömässigt uppenbara – inga avgaser och möjlighet att använda klimatneutralt producerad energi, finns det flera tekniska ... Läs mer
Så beräknar du räckvidden för olika elfordon och så billigt kan man köra
Om en elmotor gör elfordon tre gånger mer energieffektiva är det energilagringen som begränsar hur långt man kan komma. Bara under de ... Läs mer
Från spekulant till ÅF – nu blir jag partisk!
I jakten efter fakta för att ta reda på vad som skiljer olika elmotorcyklar åt har jag letat efter egenskaper som jag som ... Läs mer
Om att bli återförsäljare för en elmotorcykel
Hur blir man då återförsäljare för ett elmotorcykelmärke? Receptet lyder ett brinnande intresse, en god portion tur och så en ... Läs mer
Hitta Zeros rätta USP:ar
Med ÅF-skapet i hamn och den första elmotorcykeln förskottsbetald och på väg genom Europa var det hög tid att ta tag i ... Läs mer
Första elhojen anländer – äntligen!
Så kommer då äntligen ett stort paket på lastbil från Holland. En kartong innehållande en sprillans ny Zero SR. Vilken hjulafton att ... Läs mer
Första riktiga visningen
Så inföll den stora dagen – premiärvisning av vår första Zero-elhoj på vårens första Öppet hus-visning på Mickes Motor i Växjö. Skulle ... Läs mer
Första riktiga provturen och det här med att köra tyst
En dag rasslade det till av ett lite större brev i brevlådan. Det var registreringsskylten till Zeron som äntligen kommit. Dags för ... Läs mer
Första kundkörningarna gav flera läxor att lära av
SMHI hade utlovat en ovanligt varm och fin lördag för att vara i början av april, men när vi öppnade butiken och rullade ut vår Zero ... Läs mer
Två kompisar, två Zero SR, fast med extra laddning!
– Vi vill ha varsin Zero SR, men det ska vara med snabbladdning och möjlighet att ladda längs vägen! – Inga problem, sa vi, men ... Läs mer
Från 0 – 100 på under 2 timmar
Nej, det är ingen gammal diesel-Merca från 1980-talet som accelererar. Det handlar om ett lyckat experiment med laddningstiden av ett ... Läs mer
”Sjukt nöjd – suget i motorn är helt obeskrivligt”
I veckan hämtade Johannes ut sin nya Zero FX – cross/enduro-versionen som visat sig vara en oväntat kul upplevelse även på krokiga ... Läs mer
Zero SR testas i Allt om MC
Tidningen Allt om MC:s engelska hojtestare Roland Brown har provkört Zero SR och tycker den är smidig och underhållande att köra, men ... Läs mer
En DS har hittat hem – DS räcker mer än väl!
Ett mail anlände med några frågor om leveransstatus på DS och DSR samt den snabbladdningstank som finns som tillbehör. Efter svar på ... Läs mer
Det här ska du tänka på när det gäller batterier
Hur länge räcker ett batteri? Per laddning och över en livslängd? Det varierar stort med innehållet, men kan också påverkas av ... Läs mer
Loud pipes may save some lives, men gör även skada
Elmotorcyklar till trots har jag absolut ingenting emot motorljud. Egentligen är jag barnsligt förtjust i motorljud och uppskattar ... Läs mer
Så känns det att ha räckviddsångest
Du har kanske hört begreppet räckviddsångest? Det är ett ord som myntades när elbilar började rulla på våra vägar och avser den rädsla ... Läs mer
Välj rätt körläge och anpassa med appen
Kör du med full eller begränsad effekt? Hur mycket ska elhojen återladda och när ska återladdningen ske – när du släpper gasen, eller ... Läs mer
Recension – så är det att köra elmotorcykel
Är den på? Hur startar jag den? Det brukar vara den sista frågan innan provkörarna ger sig iväg. För visst är den på. Det upptäcker de ... Läs mer
vad är det för speciella krav som ökat? Vi är på gång att ta in Zero i vårt sortiment….
Det är antalet och typen av demo- och showroom-modeller man måste köpa och ha i lager som ökat.
Synd att du slutar med Zero! Känns som det behövs ambassadörer som du för att få till övergången till elhojar. Men jag är glad om det blir fler och bredare inlägg på bloggen. Jag kommer läsa med stort intresse! Kommer ni ha utförsäljning på några av era zero tillbehör?
Förresten. Jag skulle gärna höra tankar kring övergången till fossilfritt för tvåhjulingar. Hur ska det kunna gå lika snabbt som för bilar? Varför inget bonus malus för mc? Finns någon politik kring det?